Työkaverit tutummiksi

Skanskan Life-hanke tähtää työturvallisuuden lisäämiseen.

Jukka Nissinen

Oulun Heinäpään uuden maamerkin, 16-kerroksisen Oulun puistovahti -tornitalon tontilla skanskalaiset tekevät parhaillaan tavanomaisempaa kerrostaloa. Skanskalla riittää töitä Oulussa, vaikka rakentamisen hiljenemisestä on viime aikoina puhuttu.
– Tuntuu, että hommia olisi välillä liikakin, Skanskan alueyksikön työsuojeluvaltuutettu Tuomas Noronen sanoo.
Alueyksikön luottamusmies Jani Mikkonen ja Noronen ovat mukana samassa urakkaporukassa. Oulun Skanskalla tehdään monitoimiurakkaa. Vaikka urakkamallissa on omat hinnoitteluriskinsä, se tuntuu hyvältä tavalta tehdä töitä.
– Hinnat eivät aina ole sitä, mitä haluttaisiin. Tasaisen tappavasti siinä tulee kuitenkin tulosta, Noronen kiteyttää.
Oulun Skanskalla urakkaporukoiden kokoonpano vaihtelee sen mukaan, millaisia rakennuskohteita on työn alla.
– Meillä on porukassa hyvä henki. Meillä on harvemmin tuppisuita töissä. Pystymme puhumaan kaikesta politiikasta lähtien, Noronen sanoo.
Mikkonen on ollut koko Skanskan ajan eli 9 vuotta mukana urakkaporukassa. Urakanlaskenta perustuu Skanskassa luotuun yksikköhinnastoon.
Luottamustehtävien ja urakan yhteensovittaminen vaatii välillä suunnittelua.
– Se on välillä hankalaa, kun kädet ovat täynnä töitä, Noronen sanoo.
– Meillä on velvollisuudet myös urakassa. Mitään ylitsepääsemätöntä ei ole tullut vastaan. Olemme pystyneet sopimaan ajankäytöstä, Mikkonen jatkaa.
Skanskalla on Oulussa käynnissä 2 työmaata. Sen lisäksi Kajaanin keskussairaalan työmaa kuuluu luottamusmiesten kinkeripiiriin.

Työtakin sisältä löytyy ihminen

Noronen ja Mikkonen olivat ensimmäistä kertaa ehdolla liittokokousvaaleissa, mutta tällä kertaa kokousedustajan paikkaa ei lohjennut. Matala äänestysaktiivisuus harmittaa molempia.
– En tiedä, miten porukan saisi innostumaan liittovaaleista, Noronen sanoo.
Mikkonen kannustaa liittokokousedustajia tekemään töitä nuorten työntekijöiden ja naisten aseman parantamiseksi työmailla.
– Rakentajien henkiseen jaksamiseen pitää panostaa. Nykypäivänä rakentaminen on niin hektistä, Mikkonen sanoo.
– Hirveä kiire tuo stressiä ja väsymistä. Sille pitää löytää vastapainoa, Noronen jatkaa.
Skanskalla käynnistyi pari vuotta sitten Life – minä välitän -turvallisuuskulttuurin kehittämishanke. Se näkyy muun muassa Norosen ja Mikkosen työtakkien selkämyksen Veli- ja Työkaveri-teksteistä.
– Kun käy kahvilla huoltoasemalla, porukka katsoo pitkään mitä meillä lukee selässä. Siitä huomaa, että olemme muutakin kuin skanskalaisia, Mikkonen selittää selkämystekstien ideaa.
Norosen mukaan Lifen ideana on tehdä työkavereista tutumpia keskenään, jotta työmaalla muistaisi paremmin katsoa toisen perään työturvallisuusasioissa. Skanskalaiset ovat tavanneet toisiaan työpajoissa, joissa on juteltu muustakin kuin työasioista. Mikkonen on käynyt Sastamalassa ja Noronen Vierumäellä parin päivän työpajatapaamisessa. Oulussa on järjestetty pienempiä ryhmätapaamisia. Tapaamisissa ovat mukana myös johtoporras ja toimihenkilöt.
– Porukkaa oli ympäri Suomea. Puhuimme myös työturvallisuudesta ja miten sitä voitaisiin kehittää, Mikkonen kertoo.

Koulutus auttaa luottamusmiestä

Mikkonen on ollut toista vuotta eli ensimmäistä kauttaan alueyksikön luottamusmiehenä.
– Olen ollut firmassa 6 vuotta. Ensimmäisen vuoden olin työmaan työsuojeluvaltuutettuna. Tällä hetkellä olen toista kautta alueyksikön työsuojeluvaltuutettuna, Noronen laskee.
Molemmilla oli vähän työntöä luottamustehtäviin, sillä työkaverit halusivat kaksikon edusmiehikseen työpaikallaan.
– Olen tykännyt työsuojeluvaltuutetun työstä. Haluan kehittää työturvallisuutta ja olla linkkinä työkavereiden ja työnantajan välillä. Teemme Mikkosen Janin kanssa paljon yhteistyötä, Noronen toteaa.
–  Skanskassa noudatetaan työturvallisuusmääräyksiä. Se helpottaa meidän työtä, Mikkonen puntaroi.
Noronen ja Mikkonen ovat käyneet sekä luottamusmiesten perus- että jatkokurssin sekä työoikeuden kurssin. Koulutus on antanut varmuutta omaan tekemiseen.
– Kursseilla selvisi myös, ketkä ovat milläkin alueella luottamusmiehinä. Heihin voi tarvittaessa ottaa yhteyttä ja kysyä neuvota, Mikkonen pitää hyvänä alueellisen asiantuntemuksen löytämistä.
Noronen pääsee itse työstressistä parhaiten irti perhokalastuksen ja kuntoilun avulla. Suomen lisäksi perhostelureissut ovat vieneet Ruotsin koskille.
– Huhtikuun alussa lähden Oulun seudun perhokalastajien kanssa sumukorentokalaan Viitasaarelle. Se on jokavuotinen perinne. Tosin viime vuonna en päässyt, koska olin Antti Tuiskun keikalla avovaimon kanssa. Siitä on kyllä kuittailtu.

Mikkosen tärkeimmät harrastukset ovat metsästys, kalastus ja matkailu.
– Olin heinäkuun töissä ja jätin lomat tammikuulle. Viimeksi olin koko kuukauden Madeiralla.