Vähän isommat kunnallisvaalit

Jukka Nissinen

Ensi keväänä valitaan eduskuntaan ja EU-parlamenttiin kansan edustajat seuraavalle toimikaudelle. Kotimaisen eduskunnan vallankäyttö on tuttua jo televisiouutisista, mutta EU-parlamentti tuntuu kaukaiselta ja sen valta-asema vähintäänkin sekavalta.
Tämä näkyy myös EU-vaalien äänestysinnossa. Viimeksi vuonna 2014 pidetyissä vaaleissa äänestysprosentti jäi 39 prosenttiin, mikä oli alle koko EU-alueen keskiarvon. Viime eduskuntavaaleissa uurnilla kävi reilut 70 prosenttia äänestäjistä.
EU-vaalit ovat vähintäänkin yhtä tärkeä hetki kansalaiselle kuin kotimaiset eduskuntavaalit. EU-parlamentissa tehdään lainsäädäntöä, joka vaikuttaa myös suomalaisten arkeen. Rakentajille tärkeitä asioita ovat esimerkiksi työvoiman vapaa liikkuvuus ja työsuojelun kehittäminen.
EU:n päätöksentekoon pääsee vaikuttamaan myös eduskuntavaalien kautta. Jokaisesta maasta valitaan EU-komission komissaari, jonka nimeäminen kuuluu hallitukselle. Tällä hetkellä Suomen EU-komissaari on Jyrki Katainen (kok.)
Rakentaja-lehdessä esitellään 3 meppiä, Merja Kyllönen, Miapetra Kumpula-Natri ja Sirpa Pietikäinen, jotka ovat tehneet yhteistyötä Rakennusliiton kanssa. Rakennusliitto on poliittisesti sitoutumaton ammattiliitto. Liitto pitää yhteyttä sellaisiin meppeihin, jotka ovat kiinnostuneita työelämän kysymyksistä ja niiden kehittämisestä rakentajien kannalta parempaan suuntaan. Pietikäinen ja Kumpula-Natri pääsevät ääneen Rakentaja-lehden tammikuun numerossa.
Vaikka EU-parlamentti tuntuu kaukaiselta ja byrokraattiselta, äänestämällä EU-vaaleissa vaikutat siihen, millaista lainsäädäntöä Suomessa on tulevaisuudessa. Politiikka on aina peliä, mutta se ei ole kovinkaan paljon erilaista kunnanhallituksessa, kaavoituslautakunnassa tai Brysselissä.

Uusi Euroopan työvirasto valvoo
liikkuvan työvoiman oikeuksia

EU:hun perustetaan työvirasto ELA varmistamaan maasta toiseen liikkuvien työntekijöiden oikeuksia. Jäsenmaat tekivät päätöksen joulukuun alussa Brysselissä.
Viraston tehtävänä on auttaa jäsenmaita huolehtimaan liikkuvien työntekijöiden oikeuksista ja sosiaaliturvasta sen mukaan, mitä EU:ssa on säädetty.
Varsinkin lähetettyjen työntekijöiden oikeudet ovat olleet ongelmallisia EU:ssa viime vuosina.
Viraston sijaintipaikkaa ei ole vielä päätetty, mutta todennäköisesti vahvoilla ovat ne jäsenmaat, joilla ei ole vielä omaa EU-virastoa. Asiasta uutisoi ensimmäiseksi STT.

Merja Kyllönen: Laukkuryssänä Brysselissä

Miapetra Kumpula-Natri: ”Haluatko kiinalaiset vai amerikkalaiset työolot?”

Sirpa Pietikäinen: Lehmänhermot ovat tarpeen EU:ssa