Kommentti: Härskiä menoa

KEVYTYRITTÄJYYS avaa ovia törkeään ulkomaalaisen työvoiman hyväksikäyttöön. Tässä tarina romanialaisesta ammattimiesporukasta.
Rakennusliiton aluetoimitsijat kävivät viime keväällä eräällä työmaalla Espoon Haukilahdessa. Sieltä löytyi aliurakoitsijaporukka Romaniasta. Ammattilaisia, jotka tekivät urakalla runkotöitä, elementtiasennuksia ja laudoituksia. Palkat olivat alle tessin, tekijöille maksettiin 1–2-palkkaryhmien mukaan, vaikka kyseessä eivät todellakaan olleet aloittelijat tai opiskelijat. Aluetoimitsijoiden käymien neuvotteluiden jälkeen palkat nousivat 4-tasolle eli kohdilleen.
Tuli syksy ja sama porukka oli eri työmaalla. Toimitsija kysel­i aliurakoitsijan edustajalta, miten ne palkat tällä hetkellä voivat. Vastaukseksi tuli, että kaikki romanialaiset ovat siirtyneet kevytyrittäjiksi Suomen Henkilö Osuuskuntaan. Aliurakoitsija ei ollut muistanut kertoa pääurakoitsijalle, että ketjuun oli syntynyt näin yksi lenkki lisää, ja pääurakoitsija potkaisi koko firman saman tien ulos työmaalta.
Samaa porukkaa kuitenkin tavattiin pitkin syksyä muiltakin työmailta.
Liiton toimitsija soitteli Suomen Henkilö Osuuskuntaan yrittäes­sään selvittää monimutkaista kuviota. Sieltä kerrottiin, että­ romanialaiset eivät olleet itse liittyneet osuuskuntaan, vaan heidät oli liittänyt siihen valtakirjalla yrityksen edustaja. Selvisi, että työntekijät eivät itse edes tienneet olevansa kevytyrittäjiä. Nämä ”kevyt­yrittäjät” sitten laskuttivat työstään alle tessin taksojen.
Etelä-Suomen Avin työsuojelun vastuualeen ulkomaalaistarkastajat tutkivat nyt myös kuviota.
On siis löytynyt taas uusi keino polkea palkkoja. Kielitaidottoman komennusmiehen mahdollisuudet ovat vähäiset, kun puliveivari ystävällisesti hoitaa kaiken paperityön. Liiton jäseniltä ja erityisesti työmaiden yhteysmiehiltä ja luottamusmiehiltä vaaditaan nyt työmaalla tarkkaa silmää; huijarit syövät meidän kaikkien leipää.

Kevytyrittäjyyden sudenkuopat