Joulun ja uuden vuoden muistio

Toimistojen aukiolo ja puhelinpalvelu

Perjantaina 21.12.
Toimistot ja puhelinpalvelu sulkeutuvat poikkeuksellisesti klo 14.

Torstaina 27.12.
Puhelinpalvelu ja toimistot ovat avoinna (Kouvola kiinni).

Perjantaina 28.12.
Palvelemme normaalien puhelinpalvelu- ja toimistoaukiolojen mukaisesti.

Uudenvuoden aattona ma 31.12.
kaikki toimistomme sekä puhelinpalvelunumeromme ovat kiinni.

Keskiviikkona 2.1.2019
Puhelinpalvelu ja kaikki toimistot ovat avoinna.

Linkin takaa löydät mm. toimistojen yhteystiedot.
Huomioithan, että liiton ja kassan eAsiointi on käytettävissäsi myös juhlapyhinä.

Arkipyhät

Jouluna ja vuodenvaihteessa on jälleen arkipyhiä, joiden korvaaminen vaihtelee eri työehtosopimuksissa. Linkin takaa löydät alakohtaisesti sovitut, arkipyhiä koskevat asiat.

Sopimusalojen kulukorvaukset vuonna 2019

Päivärahoihin, matkakustannusten korvauksiin ja ateriaetuun liittyvät muutokset astuvat voimaan vuodenvaihteessa. Linkin takaa löydät yhteenvetona Rakennusliiton kaikkien sopimusalojen kulukorvaukset v. 2019.

Sääestepäivät eli pakkaspäivä

Kaikki rakentajat eivät ole joulun ja uuden vuoden aikaan pitkillä lomilla. Säät voivat yllättää työmaaolosuhteissa.

Sääesteellä tarkoitetaan rakennus- ja metsäalalla TES:n alaisuudessa tapahtuvaa työnteon estymistä, joka johtuu yksinomaan ja välittömästi pakkasesta ja jonka ajalta työnantajalla ei ole työsopimuslain mukaista palkanmaksuvelvollisuutta. Sääesteenä ei pidetä muualla kuin rakennus- ja metsäalalla tapahtuvaa työnteon estymistä, vaikka se johtuisikin pakkasesta.

Sääestepäiviltä maksetaan tällöin täyttä työttömyyspäivärahaa, mikäli päivärahan saamisen edellytykset muutoin täyttyvät esimerkiksi omavastuuajan osalta. Lisätietoa sääestepäivistä Rakennuskassan sivustolla https://rakennuskassa.fi/paivarahat/ansiopaivaraha/saaestepaivat/

Työehtosopimukset

Sopimusalojen työehtosopimukset ja TES-lennäkit löydät kunkin sopimusalan alta.

Mobiilijäsenkortti ja työpaikkavahti älypuhelimeen

Liiton työelämässä olevat tai opiskelevat (Raksanuoret) jäsenet voivat tilata itselleen mobiilijäsenkortin älypuhelimeen.
Kortti toimii muovisen jäsenkortin rinnalla eli se ei korvaa täysin muovikorttia.

Mobiilijäsenkortin merkittävin etu on, että voit sitä kautta tilata itsellesi puhelimeen räätälöidyn, avointen työpaikkojen työpaikkavahdin, joka on tarjolla ainoastaan Rakennusliiton jäsenille. Kortilla voit todistaa myös jäsenyytesi liiton jäsenetukohteissa. Huomioithan kuitenkin, että tankkaamiseen (Teboil-huoltamot) tarvitaan yhä magneettinauhallista muovijäsenkorttia edun saamiseksi.

Linkin takana on ohjeet mobiilijäsenkortin hankkimisesta: https://rakennusliitto.fi/tyontekija/jasenedut/mobiilijasenkortti-ja-tyopaikkavahti/

Loma- ja polttoaine-edut

Rakennusliitto tarjoaa jäsenilleen rahanarvoisia etuja myös vuonna 2019. Varauduthan todistamaan Rakennusliiton jäsenyyden, kun käytät jäsenetuja.

Hyvinvointijaksojen haku kesälle 2019 aukeaa vuoden alussa

Palkansaajien hyvinvointi ja terveys PHT ry on yleishyödyllinen, työikäisiä hyvinvoinnin pariin kannustava järjestö. PHT auttaa sinua ja perhettäsi löytämään oman tapanne liikkua ja voida hyvin. Haettaviin, tulevan kesän lomajaksoihin ja kohteisiin voit tutustua 1.1.2019 alkaen PHT:n sivuilla  http://pht.fi/

Vuosi 2019 on vaalien ja vaikuttamisen vuosi

Liittokokousvaalit 25.2.-10.3.2019
Tulevana vuonna pääset vaikuttamaan konkreettisesti ammattikuntasi asioihin ja Rakennusliiton toimintaan. Tarkkaile postiasi helmikuun puolivälin jälkeen. Vaalimateriaali postitetaan vaaleja edeltävällä viikolla. Tietoa liittovaaleista https://liittokokous.rakennusliitto.net/

Eduskuntavaalit huhtikuussa
Annettu ääni ratkaisee myös eduskuntavaaleissa. Varmista, että eduskunnassa on palkansaajan etuja ajavia edustajia. Siihen voit vaikuttaa vain äänestämällä.

• ennakkoäänestys kotimaassa: 3.-9.4.2019
  • ennakkoäänestys ulkomailla: 3.-6.4.2019
  • vaalipäivä: 14.4.2019

Europarlamenttivaalit toukokuussa
Euroopan unionissa tehdyt päätökset vaikuttavat Suomessa elävien ihmisten elämään.

• ennakkoäänestys 15.-22.5.2019
  • vaalipäivä 26.5.2019

Rauhaisaa Joulua
ja
Onnellista Uutta Vuotta!

Kotimaisten ja ulkomaisten joulutervehdysten sijaan Rakennus­liitto auttaa tänä vuonna kotimaan lapsiperheitä osallistumalla Hyvä Joulumieli -keräykseen. Keräys on Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin yhdessä Ylen kanssa toteuttama ja sillä hankitaan vähävaraisille lapsiperheille ruokalahjakortteja, joilla he voivat ostaa ruokaa joulupöytään.