Hevikitaristi ei vaihtaisi pois putkialalta

Tuore luottamusmies Janne Rinta-Luoma  Vismar Oy:stä on alansa valinnut.

Johanna Hellsten

Kun Rakennusliitto vei Vismar Oy:ltä luottamusmies Pasi Penttilän toimitsijaksi Vaasan toimistolle, löytyi varasijalta onneksi uusi mies hoitamaan työmaan asioita. Putkimies Janne Rinta-Luoma nousi ensin luottariksi varamiehen hommista ja nyt tuoreissa vaaleissa asema virallistettiin kunnolla.
– Ei tähän hommaan ollut muita halukkaitakaan. Minä olen jo kauan miettinyt, että haluaisin kehittää ja parantaa asioita sekä työntekijöiden, että firman kannalta. Kaipasin vähän uutta haastettakin, Rinta-Luoma sanoo.

Hommat aluillaan

Rinta-Luoma edustaa noin 10 työntekijää yrityksen Vaasan toimipisteellä. Firmalla on muutamia työntekijöitä myös Seinäjoella ja Helsingissä, ja Rinta-Luoma sanoo hoitavansa myös heidän asioitaan mielellään.
– Olen nyt perustanut koko porukalle oman Whatsapp-ryhmän, jonka kautta on helppo pitää yhteyttä. Sen ansiosta ei tarvitse soitella kaikille, Rinta-Luoma sanoo.
Rinta-Luoma arvioi, että hänellä­ menee luottamustehtävien hoitoon muutamia tunteja kuukaudessa. Mitään isompaa hässäkkää kun ei ole ollut.
– Meidän firmassa pomot ottavat asiat tosissaan. Jos jokin harmittaa työntekijöitä, on asioista helppo­ puhua. Joskus aikoinaan täällä saattoi olla vähän sellainen meininki, että tessien kanssa ei kannata alkaa nyhjätä. Se otettiin enemmän vittuiluna. Nyt tilanne on ihan toinen. Jos haluaa olla vakavasti otettava yritys, kannattaa mennä tessin mukaan.
Rinta-Luoma ei ole vielä ehtinyt pitää virallista työmaakierrosta. Porukka on lähinnä kokoontunut ruokatunneilla.
Rinta-Luoma tuli itse 10 vuotta sitten Rakennusliiton jäseneksi. Luottamusmiehen kurssi on käyty, mutta muuten hän ei ole vielä osallistunut erityisen aktiivisesti liiton toimintaan.
– Voisi sitä enemmänkin käydä eri tilaisuuksissa. Johonkin Raksanuorten carting-tapahtumaan olen osallistunutkin Seinäjoella.

Kyllä isä tietää

Kun Rinta-Luoma alun perin mietti, mille linjalle hän lähtisi ammattikouluun, oli nuoren miehen isällä asiaan selvä vastaus.
– Isä sanoi, että putkimiehelle löytyy aina töitä. Ja isä on aina oikeassa, Rinta-Luoma naureskelee.
Ja niinhän isä tiesi tälläkin kertaa. Rinta-Luoma laskeskelee, että hän on ollut koko 10-vuotisen työuransa aikana työttömänä 2 viikkoa.
Mies on myös viihtynyt putki­alalla hyvin.
– Aina kun alkaa uusi työmaa, saa oppia jotain uutta. Uusia systeemeitä tulee koko ajan ja tekniikat kehittyvät.
Kysymykseen, mikä hommissa on siedettävin työvaihe, saa wc-pöntön asennus korkeimmat pisteet.
– Siistiä ja mukavaa työtä. Hitsaaminen on myös lempihommaani.

Asukkaiden kanssa

Vismar tekee putkitöitä uudiskohteissa ja putkiremontteja perinteisellä tekniikalla. Nyt on meneillään kolmikerroksisen asuinkerrostalon putkisaneeraus. Asuntoja kohteessa on 60. Talot on rakennettu joskus 1960–1970-luvun vaihteessa, joten töitä riittää, mutta onneksi näiden kohteiden osalta remontti on melko suoraviivainen.
– Remontti alkoi marraskuun lopulla ja nyt on enää viimeinen rappu tekemättä. Aikataulu on pitänyt hyvin. Luovutuskin on vasta kesäkuussa. Tämä on ollut helppo ja yksinkertainen työmaa, Rinta-Luoma kertoo.
Isompia yllätyksiä ei ole tullut, mutta pientä riesaa aina löytyy.
– Olemme joutuneet laittamaan vanhoja hanoja takaisin paikoilleen. Ne tuppaavat olemaan jo aika huonoja, monesti tiivisteet ovat täysin kuluneet.
Rinta-Luoma käyttää talon vanhojen kupariputkien kunnosta sanaa ”mehukas”. Erityisesti liitokset olivat syöpyneet ihan puhki. Kylpyhuoneiden joukosta löytyi myös todellista antiikkia, eli alkuperäisessä asussaan olevia märkätiloja.
– Nyt oli todellakin remontin aika. Moni kylpyhuone oli todella huonossa kunnossa. Jossain oli vedetty niin paljon röökiä, että ne olivat kuin mustia koppeja.
Joidenkin kylpyhuoneiden kohdalla Rinta-Luomaa oikein harmitti; asukkaat olivat teettäneet aiemmin kylpyhuoneremontteja ja monet kauniit kaakelit piti purkaa remontin tieltä.
– Yksikin piti purkaa yhden ainoan ruostuneen lattiakaivon takia kokonaan.
Putkiremonteissa korostetaan nykyään yhä enemmän sitä, miten asukkaiden kanssa pelataan yhteen.
– Minä tykkään olla asukkaiden kanssa tekemisissä. On mukavaa selvittää ja toimitella heidän kanssaan asioita. Vaikeitakin henkilöitä toki löytyy, mutta heidänkin kanssaan on aina päästy yhteisymmärrykseen.
Kun ensimmäisen rapun asukkaat saivat täyttää narinalistan, sai Rinta-Luoma ruusuja asukkailta. Se palkitsi ja lämmitti miehen sydäntä.
– Asukkaat täytyy pitää mielessä ykkösenä. On oltava siististi, kun ollaan toisten kotona.

Pohjalainen hevimies

Rinta-Luoma on syntyjään eteläpohjalainen, Ilmajoelta kotoisin. Nykyään hän asuu Maalahdessa, joka on melko ruotsinkielipainotteinen. Vain 10 prosenttia kunnan asukkaista puhuu äidinkielenään suomea.
– Ei se ruotsin kieli oikein minulta taivu, eikä sille ole pakollista tarvettakaan. Palvelut saa kyllä suomeksi sielläkin.
Vapaa-aikanaan luottamusmies soittaa kitaraa ja laulaa oikein kunnon örinäheviä.
– Meillä on vanha rintamamiestalo ja olen saanut sieltä omaan käyttööni pienen komeron, johon olen rakentanut kitarahuoneen. Olen soittanut kitaraa ala-asteelta lähtien, mutta en soita missään bändissä vaan ihan itsekseni. Youtubesta voi löytää nimellä hakemalla jonkin tekemäni videonkin.