Mitä ne raksanuoret oikein puuhaa?

Uusi vuosi, uudet ja osittain vanhat kujeet! Rakennusliiton alle 35-vuotiaille jäsenille on tämänkin alkuvuoden aikana ollut jo monenlaista toimintaa ja tapahtumaa tarjolla. Tässä reportaasissa päästään kurkistamaan Turun, Jyväskylän, Kuopion sekä Espoon tapahtumiin. Mikäli jutun luettuasi alkaa harmittaa, ettei ole tullut lähdettyä mukaan, niin tulevia tapahtumia voi käydä vakoilemassa Raksanuorten Facebook-ryhmästä tai nettisivuilta ja ilmoittautua mukaan seuraavaan!

Sini Partinen

Jyväskylän ja Lahden seinäkiipeily

Korkeutta seinillä riitti varmasti kaikista hurjapäisimmillekin. Kuva Elli-Ilona Mäkelä

Jyväskylä ja Lahti päättivät yhdistää voimansa ja molempien alueiden toiveet kiipeilystä yhteistapahtumaksi tammikuun lopulla. Osallistujia lähti mukaan lopulta 12, suurin osa jyväskyläläisiä, mutta mahtui joukkoon muutama Lahden vahvistuskin. Mukana oli niin vanhoja aktiiveja, muutamissa tapahtumissa käyneitä keltanokkia kuin täysin uusia tuttavuuksia!

Ensikohtaaminen porukan kanssa tapahtui Jyväskylän Liikuntakeskus Hutungin parkkipaikalla, mistä yhteistuumin marssimme sisään ja kohti pukuhuoneita. Koska kiipeilyohjaajan ensimmäinen kommentti oli varsinainen jäänsärkijä:

– Laittakaa lämpimästi päälle, siellä on kylmä!

Shortsit ja t-paidat vaihtuivat pian lämpimämpään vaatetukseen. Ja oikeassa ohjaaja oli, shortseilla ja t-paidalla ei olisi tarjennut.

Pikaisen opastuksen valjaiden pukemisen saloihin, pari kokoa liian pienten kenkien sovittelun ja ylhäällä seinällä toimimisen opastuksen jälkeen lähdettiin kohti korkeuksia. Kiipeäminen olikin monen mielestä aika rankkaa, sillä jännitys, salin viileys ja maitohapot sekä jaloissa että käsissä veivät mehut kertarysäyksellä.

Ohjaajan kuittailut alhaalta käsin eivät myöskään helpottaneet oloa, mutta kummasti ne kannustivat jatkamaan seinää ylös päin. Kiipeilyn jälkeen suuntasimme saunanraikkaina Jyväskylän keskustan Amarilloon syömään. Hyvää ruokaa, hyvää seuraa, siitä koostui Raksanuorten loppuilta. Niin ja olihan joukossa myös synttärisankari, pitkänlinjan aktiivi Elli-Ilona. Pitihän hänelle synttärilaulu laulaa!

Elli Ilona-Mäkelä

Savon alueen punttikoulu

Tässä vaiheessa jaksoi vielä hymyilyttää. Kuva Niko Seppänen

Urheilu yhdistää, sen totesivat kuin yhdestä suusta kaikki 8 punttikouluun osallistunutta Raksanuorta. Kun joukko savolaisia rakennusalan duunareita lähtee oppimaan helmikuun puolivälissä viikonlopun ajaksi painonnoston ja voimanoston alkeita, tiedossa ei voi olla kuin hauskaa, hikistä ja viäräleukaista voimailua.

Kaksipäiväinen punttikoulu pidettiin Kuopiossa Sawo – Voima on voimaa -salilla, jossa meidän urheita urheilijoita rääkkäsivät personal trainer Maria Kumlin kehonhuollon ja liikeratojen osalta, Mikael Kumplander voimanostossa sekä Risto Savolainen painonnoston saloista.

Viikonlopun aikana läpikäytiin myös rakennusalalla paljon käytettäviä nostotekniikoita, jossa opimme todella hyviä tyylejä nostaa selkää säästämällä. Tunnelma pysyi koko ajan hyvin korkealla ja motivoituneena kuunnellessamme valmentajiemme toisinaan hyvinkin yksityiskohtaisia neuvoja. Hyviä vinkkejä tuli myös paljon sekä ravintopuoleen että kuinka jaksaa työpäivän jälkeenkin tehdä kotiaskareet ja lähteä ehkä vielä liikkumaankin.

Päällimmäisenä mieleen jäi kuitenkin lauantai-illan viimeinen Crossfit-rutistus, joka vei kyllä viimeisetkin mehut jokaiselta, hien ollessa silmäkuoppia myöten joka paikassa. Mutta oli se sen arvoista!

Petri Kumpulainen

Turun ja Forssan karting

Kartingissa kisattiin Forssan ja Turun välillä jo toista kertaa. Kuva: Erki Lemberg

Kuten keskisuomalaisetkin, myös Lounais-Suomi vannoo yhteistapahtumien nimeen. Ensimmäisen kerran Turun ja Forssan yhteisajot järjestettiin viime vuonna ja koska revanssin maku jäi vahvasti siitä kielen päälle, päätettiin pistää uusintakisat pystyyn. Yhteensä 13 osallistujan voimin lähdettiin kokeilemaan helmikuun lopulla kumman kaupungin edustaja mahtaa olla se suurin bensalenkkari ja karting-ratojen kruunaamaton kunkku.

Kisaamaan lähdettiin pitkän kaavan mukaan: harjoitusten ja aika-ajojen jälkeen kahden finaalin taktiikalla ensin rankattiin kuskit paremmuusjärjestykseen aika-ajojen nopeusjärjestykseen ja sen jälkeen semifinaalin tulosten perusteella käännettyyn järjestykseen. Tiukan kisan päätteeksi voittajia voi olla vain yksi, tällä kertaa se titteli lähti Forssaan Hannu-Pekka Leinoselle.

Ajojen jälkeen porukka suuntasi Rakennusliiton Turun toimiston saunatiloille, missä jokainen ohitus analysoitiin tarkkaan saunomisen ja pitsan mussuttamisen lomassa. Allekirjoittanutta jäi kuitenkin suuresti harmittamaan, että finaalin toiseksi viimeisellä kierroksella autoni työnnettiin ympäri ja tipuin lopulta kakkossijalta viimeiseksi. Tästäkin huolimatta, ensi vuonna uudestaan!

Martti Juonoja

Raksanuorten valtakunnallinen lehdentekokurssi

Hotelli Korpilammelle Espooseen saapui helmikuisen perjantai-illan mittaan joukko nuoria rakentajia, joilla oli jälleen kerran kunnianhimoisena tavoitteenaan kirjoittaa, lavastaa ja kuvata koko sisältö Raksanuorten tulevaan lehteen. Viikonlopun aikataulu oli tiukka, joten paikalle saavuttiin jo perjantai-iltana, jotta hommat saataisiin aloitettua sujuvasti heti aamupalan jälkeen. Ilta sujuikin mukavasti korttia pelaillen, kuulumisia vaihdellen sekä uusiin kurssilaisiin tutustuen.

Tällä kertaa 17. kertaa pidettävä kurssi oli houkutellut paikalle peräti 9 ensikertalaista, jotka sulautuivat hienosti lehtikonkareiden joukkoon. Kokonaispääluvuksi saatiin mahtavat 31 henkilöä ja yksi koira.

Koko lauantai oli varattu lehden työstämiseen. Raksanuorten apuna kurssilla hääri toimitussihteeri Kaisu Tervonen, joka vastasi muun muassa siitä, että yhdyssana- tai pilkkuvirheistä ei kenenkään kurssilaisen tarvinnut välittää. Kaisu piti myös koko porukalle alustuksen lehtijutun rakentamisesta sekä ensikertalaisille pikaopetuksen lehdenteon sisällöstä. Koulutuspläjäysten jälkeen käytiin läpi juttuaiheet, jotka nuorisotyöryhmä oli pohtinut jo valmiiksi omissa kokouksissaan.

Osa kurssilaisista sai myös vastattavakseen lehteen tarvittavat lavastuskuvat. Lavastusaiheiksi valikoitui muun muassa työnhakeminen ja epoksilta suojautuminen.

Tiukkapipoista puurtamista lehdenteko ei kutenkaan ole, vaan kurssitiloissa soljuu jatkuva puheensorina, nauru, kyseenalaiset biisivalinnat ja kahvikuppien kilinä. Kaikki jutut saatiin kirjoitettua ja tarvittavat kuvat räpsittyä lauantain aikana, jolloin iltaohjelma savusaunan ja paljun kera tuntui vähintäänkin ansaitulta.

Kurssin yhteydessä pidettiin myös nuorisotyöryhmän avoin kokous. Tällä kertaa kokousta päästiin aloittelemaan jo lauantaina, jonka ansiosta aamu-unisimmille tarjoutui sunnuntaille pari lisätuntia hotellin lakanoiden välissä. Kokous vietiin loppuun aamupäivän aikana, joten lounaan jälkeen ehdittiin käydä valmiit jutut läpi. Kaikki kurssin aikana kirjoitetut tekstit luettiin yhdessä läpi ja niistä annettiin palautetta kirjoittajille – hyvässä hengessä tietenkin. Juttuja lukiessa konkretisoitui se, miten paljon yhdessä tekemällä saadaan aikaan.

Suvi Partinen