Mistä Tripla on tehty?

Helsingin Pasilan Tripla on yksi Suomen tämän hetken suurimmista rakennustyömaista. Parhaimmillaan YIT:in työmaalla tulee työskentelemään yli tuhat rakentajaa.
Nyt rakentajia on noin 300.

Olemme Pasilan Triplassa, josta tulee Helsingin toinen keskusta – asuntoja, kauppakeskus, hotelli, parkkihalli ja tietenkin juna-asema, joka on koko työmaan ajan käytössä normaalisti, infrapuolen työsuojeluvaltuutettu Jukka Meski YIT:stä kertoo.

Tripla on noin 100 miljoonan euron infrarakennusurakka. Työmaalla on tähän mennessä pantu pystyyn tukiseiniä ja paaluja. Pasilan asemalta on purettu seiniä ja lattioita. Lisäksi Itä- ja Länsi-Pasilaan yhdistävään siltaan tehtiin laajennus.

– Kyllä meillä oli aikamoinen savotta paalutuksessa. Tulin työmaalle viime juhannuksena, jolloin työstä oli tehty arviolta yksi kahdeksasosa. Vasta juuri ennen joulua saimme syvimmillään 33 metriin tapahtuneet paalutukset valmiiksi. Tämän jälkeen pääsimme varsinaisesti tekemään ”oikeita töitä”, työsuojeluvaltuutettu Raiko Ridal sanoo.

Ilman pieniä vastoinkäymisiä talvesta ei Triplan työmaakaan selvinnyt. Pakkanen yllätti suomalaiset rakentajat. Koneet jäätyivät kiinni. Vettä oli joka paikassa, mikä hankaloitti osaltaan jo valmiiksi vaikeaa työtä.

– Siinä kohtaa ei auttanut kuin seisoa tumput suorana ja ihmetellä, Meski toteaa.

Vaaralliset
kaasut mietityttävät

Ridal on tekemisissä maa-aineksen kanssa päivittäin, myös sen pilaantuneen. Täysin riskitöntä tämä työ ei ole.

– Eniten minua pohdituttaa piiloutunut elohopea. Se oikeasti panee puntin hieman tutisemaan. Tällä hetkellä tiedossamme on kahden A4:n verran vaarallisia aineita, jotka löytyvät Keski-Pasilan maaperästä, Ridal toteaa.

Mittauksia aineiden pitoisuuksista suoritetaan päivittäin. Työmaalla on jatkuvasti 4-7 pilaantuneiden maiden valvojaa. Suurimmat myrkkyainepitoisuudet on löydetty Pasilan juna-aseman alapuolelta. Tämä luo omat vaikeutensa työskentelylle.

– Aseman pienissä tiloissa haju kiteytyy vahvasti. Pahimmat löyhkät ovat kuitenkin aseman ulkoseinämällä ja keskiosassa.
YIT:in työterveyshuolto on kertonut työntekijöille oireista, joita voi tulla vaarallisten kaasujen kanssa työskentelystä. Joillekin nämä hajut aiheuttavat allergisia reaktioita tai sydämen pistelyitä. Toisille aineet eivät aiheuta minkäänlaisia oireita.

– Eihän se kauhean mukavalta tunnu, että tietää työskentelevänsä riskialueella, mutta se on sanottava, että työnantaja on huolehtinut erittäin hyvin suojavarustuksesta. Se on enää sitten itsestä kiinni, haluaako pysyä elävien kirjoissa vai ei, Meski kiteyttää.

– Onhan se niin, että siinä kohtaa kun meidän ”myrkkymaijat” käyvät mittaamassa arvot ja toteavat, että pitoisuudet ovat korkeat, suojapuku ja -maski on puettava päälle. Tyhmä on, joka ei niin tee, Raidal sanoo tiukasti.

Triplan työmaalla on käytetty myös jalkapesureita, jotka estävät sen, ettei myrkyllinen aines pääse leviämään ympäriinsä

–Lisäksi työmaan siivous tapahtuu joka päivä, että ei tässä voi enää työantajaa syyttää panostuksen puutteesta, työsuojeluvaltuutettu Harri Valtonen sanoo ja naurahtaa.

Tarkkailevien silmien alla

– Työmaan laajenemisesta ja monimutkaistumisesta kertonee se, että silloin kun tulin kesällä töihin oli kaksi sivua perehdytysmateriaalia ja näytettiin pari dia-kuvaa. Sen jälkeen todettiin ”Ei muuta kuin kentälle.” Nyt perehdytysmateriaalia on liki viisikymmentä sivua ja koko tilaisuus kestää työmaakierroksen kanssa rapiat kaksi tuntia. Vuosien vieriessä ja ulkomaalaisten työntekijöiden lisääntyessä perehdytys epäilemättä paisuu, Ridal kertoo.

Pasilan työmaa on liikenteen solmukohdassa. Paikassa risteytyvät niin julkinen, kuin yksityinen ja kevytliikennekin. Tämä luo vaikeutensa jo pelkästään työmaan kulkureitten suunnittelulle.

– Työmaan poikki, toiselle puolelle, ei mennä, vaan kaikki, mitä kuljetetaan, viedään yläpuolelta, julkista reittiä pitkin. Ainoastaan kävellen pääsee toiselle puolelle, Meski sanoo.

Lisäksi tarkkailevia silmiä on joka puolella. Työmaan ympäriltä löytyy Aluehallintovirasto, Yle ja tuhansia silmäpareja. Työsuojelupäällikkö kertookin, että hänelle tulee lähestulkoon viikoittain puhelu huolestuneelta kaupunkilaiselta, joka ihmettelee, meneekö kaikki nyt pykälien mukaan.

– Toisaalta sehän on hyvä, että ihmiset huolehtivat työtekijöiden ja kolmansien osapuolten turvallisuudesta, vaikka enemmissä määrin puhelut koskevat yksittäisiä ongelmakohtia itse työmaassa tai liikenteen keskeytymisessä. Ihmiset ovat kovin kiinnostuneita. työsuojelupäällikkö Erno Martin toteaa.

Louhintojen aikaan liikenne joudutaan pysäyttämään laajalta alueelta maksimissaan noin viideksi minuutiksi kerrallaan. Tämä haittaa yleistä liikennettä vilkkaassa kaupunginosassa.

– Pyrimme siihen, että hidastamme liikenteen soljumista mahdollisimman vähän. Junaradoilla tehtävät työtkin teemme yöaikaan, jotta kaikki radat ovat käytössä päiväsaikaan. Tokihan tämä luo jo valmiiksi tiukkaan aikatauluun lisäpaineita, koska yöllä tehtävä työ on hidasta ja jo pelkästään työtavaroiden liikutteluun menee oma aikansa, joka on pois itse työteosta, Martin kiteyttää.

Junaliikenteen odottamaton, ratakatkon ulkopuolella aiheutuva junan pysähtyminen aiheuttaa mittavat taloudelliset sanktiot, mikä luo totta kai painetta niin rakentajille kuin työjohdollekin. Työnteko on valmisteltava mahdollisimman pitkälle päivällä, jotta yöllä tapahtuva työskentely olisi mahdollisimman jouhevaa ja turvallista.

–Suunnittelijoiden olisi pohdittava työturvallisuutta jo alkuvaiheessa projektia. Hankkeen aikataulu on todella tiukka, sillä kauppakeskus avataan käyttäjille jo vuoden 2019 joulukuussa. Olen sitä mieltä, että tiukka aikataulu on aina työturvallisuusriski. Tässä hankkeessa korostuu hyvän ennakkosuunnittelun, aikataulutuksen ja töiden yhteensovittamisen tärkeys. Aikataulut yksinkertaisesti sitovat käsiäni liikaa, työsuojelupäällikkö Martin sanoo hiukan tuohtuneena.

Läheltä piti tilanteita ei Pasilassa ole juurikaan tapahtunut. Voimakkaan tuulen takia parit pressut ovat lähteneet lentelemään, mutta vakavammilta turmilta on vältytty.

– Yksi pikku tilanne sattui eräänä syksyisenä päivänä, kun olimme paaluttamassa tukiseinää junaradan lähellä. Voimakkaan tuulen takia suojamatto, joka oli tehty täkkäysmatoista, oli lähtenyt liikkumaan, jonka seurauksena vesi tuli patsaan lailla ylös. Tietenkin siihen samaan syssyyn raiteille tuli juna, jonka päälle lensi vesipisaroita. Työt seisautettiin heti ja olin itsekin junankiskoilla harja kädessä pyyhkimässä junaa ja miettimässä, mitä ihmettä täällä teen. Jälkikäteen hymy on ollut herkässä sitä tilannetta miettiessä, Radal tarinoi.

Teksti: Maija Ulmanen