Go back

Avgiftsfria Sommarjobbarinfo ger råd till unga sommarjobbare

FFC:s, Akavas och STTK:s gemensamma Sommarjobbarinfo öppnar igen på måndag nästa vecka. Den avgiftsfria rådgivningen hjälper varje sommar hundratals sommarjobbare per telefon och webb.

Sommarjobbarrådgivaren Sini Tervo kan man rådfråga i ärenden som gäller till exempel löner, arbetspass eller upprättandet av arbetsavtal.
– Sommarjobbarinfo ger svar åt alla. Utöver unga kan också bland annat arbetsgivare och föräldrar be om avgiftsfria råd. Om problemet kräver mer utförligt ingripande kan den som ringer vid behov hänvisas till sitt eget fackförbund, berättar Tervo.
De flesta problem som sommarjobbarna har skulle enligt sommarjobbarrådgivaren gå att förebygga om den unga i tid gjorde upp ett skriftligt arbetsavtal med sin arbetsgivare.
– Ett skriftligt arbetsavtal visar att sommarjobbaren och arbetsgivaren har förstått de överenskomna sakerna på samma sätt. Det lönar sig för sommarjobbaren att läsa igenom arbetsavtalet innan han eller hon undertecknar det. Det är också bra att kontrollera hur många arbetstimmar som utlovas, påpekar Tervo.
Också lönespecifikationen som man får i samband med löneutbetalningen är en viktig bekräftelse för sommarjobbaren.
– Arbetstagaren ska alltid kolla lönespecifikationen för att se att alla gjorda arbetstimmar samt kvälls-, veckosluts- och övertidsersättningar finns med. Alla kommer inte ihåg att semesterersättning måste betalas redan efter ett anställningsförhållande på några timmar, påminner sommarjobbarrådgivaren Sini Tervo.

SOMMARJOBBARINFO 2016

Sommarjobbarinfo öppnar måndagen den 2 maj och är öppen till fredagen den 2 september. I sommar är det redan tolfte året som rådgivningen öppnar.
Telefonbetjäning ges måndag till fredag klockan 9–15, på finska, svenska och engelska. Man kan ringa anonymt.
Rådgivningen betjänar på numret 0800 179 279.  Sommarjobbarinfo finns också på Facebook och Twitter.
På tjänstens webbplats kesaduunari.fi/svenska finns viktig arbetslivsinformation för sommarjobbare. Via webbplatsen är det också möjligt att fråga om råd.