Facebook Twitter Gplus LinkedIn YouTube Google Maps E-mail RSS
RL Palvelut eAsiointi

Jäsen voi kirjautua eAsiointipalveluun ja hoitaa sen kautta tietyt itseään koskevat muutokset ja maksut. Kirjautuminen eAsiointiin vaatii jäseneltä henkilökohtaiset pankkitunnukset.  Tunnistussopimus on tehty seuraavien pankkien kanssa:

Nordea, Danske Bank, Osuuspankki, Aktia, Tapiola, S-pankki ja Handelsbanken.

Liity jäseneksi eAsioinnin kautta

Sähköinen liittyminen on nopein tapa liittyä Rakennusliiton jäseneksi. Liittymisen voi tehdä kirjautumalla eAsiointiin.
Lisätietoa liittymisestä >>

Päivittämällä henkilötietosi varmistat, että saat myös liiton sähköiset tiedotteet

eAsioinnin henkilötiedot -osiossa jäsen voi päivittää liiton ja työttömyyskassan henkilökohtaiset tietonsa.

• sukunimi ja etunimi
  • lähiosoite
  • postinumero ja toimipaikka
  • puhelin ja matkapuhelinnumero
  • sähköpostiosoite

eAsiointi helpottaa itse jäsenmaksunsa hoitavaa
laskemaan ja maksamaan maksut

Työnantajaperintä on pääsääntöinen tapa hoitaa jäsenmaksut. Jäsen, joka maksaa jäsenmaksunsa itse, eikä ole työnantajaperinnässä voi hyödyntää eAsiointipalvelun jäsenmaksulaskuria ja maksaa jäsenmaksunsa suoraan eAsioinnin kautta siirtyen automaattisesti oman pankkinsa laskujen maksuun.

Ilmoitus jäsenmaksuvapautuksesta hoituu eAsioinnin kautta

eAsioinnin jäsenmaksut -osiossa jäsen voi tehdä jäsenrekisteritietoihinsa vapaamerkinnät
(liiton sääntöjen 6 §). Valittavat syyt ovat:

• työtön (Kelan työmarkkinatuki/peruspäiväraha)
  • sairas
  • asevelvollinen
  • opiskelija
  • äitiyslomalla
  • omaishoitajana
  • isyyslomalla
  • hoitovapaalla

Maksuvapautus päivittyy eAsiointipalvelun kautta suoraan jäsenrekisterijärjestelmään.
eAsiointijärjestelmä tekee automaattisesti seuraavat tarkastukset:

• Yksittäisen vapautusjakson pituus ei saa olla yli vuoden.
  • Vapautuksen voi syöttää edelliselle, kuluvalle ja seuraavalle vuodelle.
  • Käytössä on neljän (4) vuoden laskuri, joka vähentää työpätkät ja alkaa alusta kuuden (6) kuukauden jäsenmaksujen maksamisen jälkeen – jos neljä (4) vuotta alkaa täyttyä, järjestelmä pyytää ottamaan yhteyttä aluetoimistoon tai Rakennusliiton jäsenpalveluun.

Säilytä todistus mahdollisen työttömyyden tai oikeusavun tarpeen varalle.  Todistuksia jäsenmaksuvapauden syystä ja ajasta ei enää tarvitse toimittaa aluetoimistoihin mutta jäsenen tulee kuitenkin säilyttää maksuvapauteen liittyvät asiakirjat. Asiakirjoilla on pystyttävä todistamaan maksuvapaan ajankohta, jos jää työttömäksi tai hakee oikeusapua.

Jäsen voi siis ilmoittaa jäsenmaksuvapaudestaan netin eAsiointipalvelussa, puhelimitse tai asioidessaan liiton toimistossa. Ilmoituksen jäsenmaksuvapaudesta voi tehdä myös Rakentaja-lehdessä julkaistulla lomakkeella. Täytetty ja allekirjoitettu lomake toimitetaan lähimpään aluetoimistoon tai postitetaan Rakennusliiton jäsenrekisteriin.

Ansiopäivärahahakemukset ja maksutietojen tarkastelu hoituvat eAsioinnin kautta

eAsioinnin työttömyyskassa -osiossa jäsen voi lähettää työttömyyskassalle ansiopäivärahan ensihakemuksen että jatkohakemuksen. Lisäksi jäsen voi toimittaa liitteitä ansiopäivärahahakemukseen liittyen. Tilannetiedoissa jäsen voi tarkastella hakemusten ja maksettujen etuuksien tilannetietoja.