Järjestönurkkaus

JärjestönurkkausRakennusliitto tiedottaa Järjestönurkkauksessa ajankohtaisia asioista ja tapahtumista, joilla on vaikutusta myös ammattiosastojen toimintaan.
Päivitetty 7.12.2016

Joulu alkaa olla ovella ja vuosi päätöksessään. Ammattiosastot ovat pääsääntöisesti jo pitäneet omat syyskokouksensa. Kokouksissa on päätetty tulevan vuoden toiminnasta ja valittu puheenjohtaja sekä muut hallituksen jäsenet vuodelle 2017 yhdistyksen toimintaa johtamaan.

Alkuvuosi on kevätkokousten aikaa

• Ammattiosastot pitävät sääntömääriset kevätkokouksensa 1.1.–31.3. välisenä aikana. Kevätkokouksessa käsitellään hallituksen laatima toimintakertomus sekä tilinpäätös edelliseltä kalenterivuodelta. Kokouksessa päätetään, toiminnantarkastajan lausunnon kuulemisen jälkeen, vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille.
    Mallityöjärjestys – kevätkokous 2017 (pdf)
    Mallityöjärjestys – kevätkokous 2017 (Word)
    Kaikilla yhdistyksen jäsenillä on tasavertainen oikeus osallistua sääntömääräiseen kevätkokoukseen. Jäsenillä on myös oikeus saada tietoa yhdistyksen toiminnasta ja vastuullisista toimijoista.
  • Seuraa oman yhdistyksesi ilmoittelua Rakentajassa ja/tai osaston kotisivuilla ja lähde mukaan osastosi toimintaan.Liiton tapahtumakalenteri Rakennusliiton ammattiosastot ja niiden kotisivulinkit

Kuntavaalit 9.4.2017

• Äänioikeus ja vaalikelpoisuus kuntavaaleissa määräytyy voimassa olevien väestörekisteritietojen mukaan. Äänioikeus/vaalikelpoisuus on siinä kunnassa missä henkilö on kirjoilla 51 päivää (17.2.) ennen varsinaista vaalipäivää.
  • Kuntavaalien ehdokasasettelu vahvistetaan torstaina 9.3. Ehdokashakemukset on jätettävä viimeistään tiistaina 28.2. ennen klo 16. Ehdokkaita voivat asettaa rekisteröityjen puolueiden paikallisyhdistykset/kunnallisjärjestöt sekä äänioikeutettujen perustamat valitsijayhdistykset.
  • Ennakkoäänestys kotimaassa 29.3 – 4.4.2017
  • Varsinainen vaalipäivä sunnuntai 9.4.2017
  • Rakentajien edun mukaista on, että kunnallisessa päätöksenteossa on mukana henkilöitä, jotka tuntevat rakentajaperheen arjen ja miksei myös juhlan. Parhaiten sen luonnollisesti tuntevat rakentajat itse.
  • Rakentajat ja laajemminkin ”duunaripalkansaajat” ovat olleet varsin laiskoja äänestäjiä vaaleissa kuin vaaleissa. Se näkyy luonnollisesti vaalien tuloksissa. Käännetään nyt kelkka – äänestetään ja kehotetaan kaveriakin äänestämään.
  • Lisätietoa kuntavaaleista