Kuntoutus

Joskus vamma tai sairaus vaikuttaa työkykyyn niin paljon, ettei normaalipäivästä tunnu selviävän millään tavalla. Tilanne voi edetä siihen, ettet voi jatkaa työskentelyä rakennusaloilla tai sinun tulee vaihtaa työtehtäviä. Työterveyshuollon tehtävänä on seurata tilannettasi säännöllisesti. Kun työkyky laskee, on aika pitää kolmikantaneuvottelu, jossa työntekijä ja hänen edustajansa (luottamushenkilö tai työsuojeluvaltuutettu), työnantaja ja työterveyslääkäri yhdessä pohtivat työnteon jatkamisen edellytyksiä. Joskus pelkkä työkokeilu ja työtehtävien muutos omalla työnantajalla riittävät. Joskus tarvitaan lääkinnällistä kuntoutusta ja joskus ammatillista kuntoutusta.

Lääkinnällinen kuntoutus

Lääkinnällisen kuntoutuksen järjestää ja kustantaa Kela. Kuntoutuksen hakemiseen vaaditaan lääkärin kirjoittama B-lausunto kuntoutuksen tärkeydestä ja välttämättömyydestä. Lue lisää Kelan verkkosivuilta.

Ammatillinen kuntoutus

Työeläkeyhtiö vastaa työntekijöiden ammatillisesta kuntoutuksesta. Ammatillinen kuntoutus voidaan myöntää silloin kun täytät seuraavat kriteerit:

• olet iältäsi alle alimman eläkeikäsi
  • olet työssä tai työn päättymisestä on alle 2,5 vuotta
  • sinulla on ammatti tai työkokemusta vähintään noin viideltä vuodelta
  • viiden viime vuoden työnansiosi ovat yhteensä vähintään 36 342,90 euroa (2020 tasossa)
  • sairaus tai vamma rajoittaa työskentelyäsi nykyisissä tehtävissä
  • olet valmis keskustelemaan työpaikalla, esim. työterveysneuvottelussa ja lääkärin kanssa mahdollisuuksistasi päästä kuntoutukseen
  • olet valmis hankkimaan B-lääkärinlausunnon ennen kuntoutushakemuksen tekemistä
  • olet valmis esittämään suunnitelmasi työhön paluusta.

Ammatillisen kuntoutuksen reittejä on monia ja tässä niistä muutamia:

• työkokeilu
  • työhönvalmennus
  • ammatillinen uudelleenkoulutus
  • oppisopimuskoulutus
  • yrityksen perustaminen ja oman yritystoiminnan muutos.

Ottamalla yhteyttä omaan eläkeyhtiöösi voit alkaa selvittää omia mahdollisuuksiasi. Jos et muista missä yhtiössä olet vakuutettu, tarkista asia Eläketurvakeskuksesta (asiakaspalvelun puhelinnumero 029 411 2110). Eläkeyhtiöiden yhteystiedot löydät täältä.

PHT:n hyvinvointikurssit

Palkansaajien hyvinvointi ja terveys PHT ry järjestää hyvinvointikursseja työikäisille ja lapsiperheille.

SAL-lomat tukee PHT:n hyvinvointijaksoille osallistuvia Rakennusliiton jäseniä.
Katso lisätietoa kurssituesta.

Lue lisää PHT:n kursseista