EI !

Oletko sinä tavannut työmaalla tai tehtaalla yksikätistä tai yksijalkaista työntekijää? Tai törmännyt varastolla käydessäsi tapaturmaisesti vammautunutta kaveria, joka istuu tuolinreunalla sormi vahvasti paketoituna ja katsoo videoita pari viikkoa? Ja samaan aikaan työpaikalla käydään jälleen yt-neuvotteluja siitä, että kuinka monta lomautetaan ja kuinka moni yli 60-vuotias, raskaan työn tekijä irtisanotaan tuottamattomana kulueränä.

Sitä minäkin. Aika monta kertaa viimeisen vuoden aikana puhelin on soinut ja minulle on kerrottu aika erikoisista viritelmistä mitä yrityksissä ja työterveydenhuollossa on puuhailtu. Lähtökohtana tuntuu nyt olevan se, että työssään vammautunut työntekijä ei parantele haavojaan asianmukaisissa olosuhteissa kotona, vaan hänelle kirjoitetaan sairausloman sijaan korvaavaa työtä. Pahimmissa tapauksissa lausunnon kirjoittava lääkäri katsoo luettelosta mistä yrityksestä on kysymys ja jos nimi on listassa saikkua ei anneta. Kenttävääpelinä toimii yrityksen työjohtaja, joka kertoo minne työntekijän voi lähettää.

Onko niin, että yritysten tuottavuus on niin vaakalaudalla, että sairaat ja vammautuneet otetaan työmaille istumaan, vaikka viikoksi? Vai onko kysymyksessä mahdollisesti se, että yritysten tavoitteena on nolla tapaturmaa ja tapaturmataajuuden pienentäminen?

* * *

Niin, jollain muilla aloilla on korvaava työ otettu joko osaksi työehtosopimuksia tai erillisiksi sopimuksiksi. Näillä aloilla on tarkkaan määrätty, että korvaava työ on aina vapaaehtoista ja yhdessä sovittavaa. Jotkut yritykset tuntuvat uskovan, että näin on myös Rakennusliiton sopimusaloilla. Tähän voisin vastata yhdellä sanalla ja se sana on EI.

Monista uskomuksista poiketen, Rakennusliitto ei ole tehnyt sopimusta korvaavasta työstä. Hahaa, mikä porsaanreikä. Käytäntöähän voidaan kutsua eri nimellä ja kukaan ei huomaa. Mutta huomaa kyllä. Meillä on erittäin aktiivinen luottamushenkilöiden joukko, joka kyllä huomaa ja vie asiaa eteenpäin vahvasti. Erilaiset viritelmät ovat kyllä tulleet tässä viimeisten vuosien aikana tutuksi.

Työehtosopimuksen mukaan työtapaturmassa vammautunut työntekijä on oikeutettu sekä sairauslomaan lääkärin määräämän ajan että korvauksiin täyden palkan periaatteen mukaisesti. Laki ei tunne myöskään korvaavaa työtä, ei työsopimuslaki, ei sairausvakuutuslaki eikä tapaturma- ja ammattitautilaki.

Lääkärin tehtäviin kuuluvat loukkautuneen tai sairastuneen lääketieteelliset tutkimukset ja hoitosuunnitelmat. Valitettavasti jotkut lääkäripalveluja tuottavat tahot mainostavat sivuillaan korvaavaan työhön liittyvää lausuntopalvelua. Tärkeämpää olisi se, että saisimme laajennetun työterveyshuoltopalvelut kaikki työntekijöille. Siis apua tarvitseville, ei nöyryytystä ja leikkityötä sairaana. Olisikohan nyt aika saada tämä pelleily loppumaan ?

* * *

Kevennetty työ on meille eri asia. Kevennetyllä työllä haluamme auttaa juuri niitä pitkän työuran tehneitä kavereita, joilla työeläke häämöttää lähellä ja jaksaminen on koetuksella. Näille rakentajille haluaisin tarjota kevyempää työtä työuran päätteeksi, jotta kaikilla olisi oikeus elävänä eläkkeelle. Siitähän meillä onkin ollut puhetta jo pitkään.

Surkeaksi lopuksi haluan kuitenkin toivottaa kaikille edes kohtuullista joulunaikaa.

Tiina Nurmi-Kokko

sosiaalisihteeri