Yli 4000 rakentajaa kuolee jalkapallokisojen takia

Maailman Lääkäriliitto vaatii jalkapalloilun vuoden 2022 MM-kisojen siirtämistä pois Qatarista.Suomen Lääkäriliiton toiminnanjohtajan Heikki Pälveen mukaan Qatarin rakennustyöntekijöiden työolot muistuttavat orjatyötä.

Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC  laskee, että MM-kisojen rakennustyömailla kuolee yli 4000 siirtolaistyöntekijää vuoteen 2022 mennessä, jolloin kisat viimein alkavat.

Lääkäriliiton mukaan kisat on siirrettävä, jos Qatar ei paranna toimintaansa kisapaikkojen rakennustyömailla. Maailman lääkäriliiton tuoreen kannanoton mukaan työskentelyolot MM-rakennustyömailla ovat vastoin kansainvälisiä työntekijöiden oikeuksia. Vierastyöntekijöillä ei ole oikeuksia esimerkiksi riittävään terveydenhuoltoon.

Maailman Lääkäriliitto hyväksyi kannanoton asiasta yleiskokouksessaan Suomen aloitteesta.

Jalkapallokisojen stadioneiden rakennustöissä on menehtynyt satoja vierastyöläisiä. Myös maan vaikea ilmasto on herättänyt epäilyksiä Qatarin mahdollisuuksista järjestää kisat. Kisat ovat olleet vaarassa myös lahjontaepäilyjen vuoksi.

Lääkärit vaativat, että kansainvälinen jalkapalloliitto FIFA painostaa Qataria parantamaan rakentajien työoloja tai siirtää kisat muualle.

Pälven mukaan erityisen raskauttavaa on se, että vauras öljymaa kohtelee vierastyöläisiä ala-arvoisesti.

Suomen Lääkäriliitto aikoo ottaa asiassa yhteyttä Palloliittoon Suomessa.

Viime keväänä ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC arvosteli Qatarissa työskentelevien siirtolaisten oloja.

Sen jälkeen kun Arabian niemimaalla sijaitsevalle Qatarille myönnettiin jalkapallon MM -kisaisännyys vuonna 2010, on maan rakennustyömailla kuollut yli 400 nepalilaista siirtolaistyöntekijää. Tiedon on vahvistanut Nepalin Qatarissa toimiva suurlähetystö.

Intian suurlähetystöstä puolestaan kerrotaan, että samassa ajassa on kuollut 700 intialaista siirtolaista.

Näiden laskemien valossa ITUC pitää hyvinkin realistisena arviona sitä, että jalkapallon MM-kisojen rakennustyömailla tulee kuolemaan yli 4000 siirtolaistyöntekijää vuoteen 2022 mennessä, jolloin kisat viimein alkavat.

Pääosin nimenomaan Nepalista ja Intiasta Qatariin saapuvat köyhät siirtolaistyöntekijät elävät ITUC:n raportin mukaan järkyttävissä olosuhteissa.

Pahimmillaan jopa 50 asteen kuumuudessa kuusi päivää viikossa työskenteleville työntekijöille ei anneta tarpeeksi puhdasta juomavettä. Työntekijät asuvat ahtaissa tiloissa, joiden saniteettiolot ovat karmaisevat. Ruoka on kehnoa ja sitä annetaan aivan liian vähän uuvuttaviin työskentelyolosuhteisiin nähden. Ahtaissa asuntolaparakeissa työntekijöille annetaan pesu- ja keitinvedeksi suolavettä.

Qatarin ulkopuolelta tulevat työntekijät ovat heikossa asemassa. Työnantajalla on kaikki kontrolli työntekijöihinsä: työnantaja voi takavarikoida työntekijänsä passin tai kiristää työluvan peruuttamisella. Työntekijä voi vaihtaa työpaikkaa vain työnantajan hyväksymän sopimuksen turvin. Järjestäytymistä ei työntekijöiltä sallita.

Kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa on joutunut ankaraan ristituleen sen jälkeen, kun Qatarin ongelmia on ryhdytty käsittelemään kansainvälisessä lehdistössä. Suuri osa vuoden 2022 MM-kisojen rakennusprojektien vastuusta kuuluu nimittäin Fifalle.