Työttömyys jatkaa kovaa kasvua

Rakentajien työttömyys jatkoi marraskuussa kovaa kasvua. Kuun lopussa Rakennusalan työttömyyskassan jäsenistä oli työttömänä jo 14,8 %. Tässä on nousua edelliskuukauteen verrattuna 1,8 prosenttiyksikköä. Viime vuotiseen verrattuna rakentajien työttömyys on nyt 1,6 prosenttiyksikköä kovempaa.

Rakennusalan työttömyyskassassa oli marraskuun lopussa kaikkiaan 8486 työtöntä. Heistä oli naisia 537.

Kovimmin työttömyys koettelee Kainuun ja Lapin rakentajia. Kainuussa rakentajien työttömyys nousi jo 28,6 prosenttiin ja Lapissakin 22,3 prosenttiin. Muualla maassa pysyttiin vielä alle 20 prosentin lukemissa.

Työttömyys kasvoi koko maassa tasaisesti vähän alle kahden prosentin vauhdilla. Poikkeuksena tosin Kainuu, jossa hypättiin peräti 4,5 prosenttiyksikköä ja Uusimaa, jossa kasvu oli vain 1,1 prosenttiyksikköä. Työttömyys onkin alhaisinta Uudellamaalla, jossa kassan palveluja käytti marraskuussa 9,8 työttömyyskassan jäsenistä.

Paras työtilanne oli marraskuussa putki- ja putkieristysalalla, jossa työttömyysprosentti oli vain 8,8. Kivenjalostusalalla työttömiä oli peräti 24,6 %. Maalareistakin 20,7 % etsi työtä.

Marraskuun työttömyysluvut