Yhteiskuntasopimus olisi lisännyt työttömyyttä

Suomen hallituksen esittämä työaikaa pidentävä ja palkkoja alentava yhteiskuntasopimus kaatui.

-Talous- ja työmarkkinapolitiikan tavoitteena täytyy olla työllisyyden parantaminen.

Esitetty yhteiskuntasopimus sen sijaan olisi lisännyt työttömyyttä, koska työajan pidennys olisi vähentänyt työntekijöiden tarvetta, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

-Näin ollen sopimuksen ainoana varmana tuloksena olisi ollut työllisyyden heikentyminen edelleen. Myönteiset vaikutukset sen sijaan ovat kiistanalaista talousteoriaa. Pidennys ei olisi nimittäin lisännyt lainkaan tuottavuutta, innovaatioita ja uuden etsintää työpaikoilla.

-Tämän vuoksi SAK ja sen myötä myöskään Rakennusliitto ei halunnut hyväksyä sopimusta. Rakennusliitto ei tule myöskään tulevaisuudessa hyväksymään työehtoja heikentäviä sopimuksia.

Myös muiden sak:laisten liittojen johtajat arvioivat sopimusta samansuuntaisesti kuin Rakennusliitto.

Katso tästä Ylen juttu asiasta:

Tiukkaa kritiikkiä

Miten eteenpäin?

Rakennusteollisuuden työehtosopimukset ovat nyt voimassa helmikuun loppuun 2016. Syksyn mittaan neuvotellaan mahdollisesta jatkovuodesta, jonka toteutuessa sopimukset päättyisivät helmikuun lopussa 2017. Siihen mennään, jos liitot pääsevät marraskuun loppuun mennessä yksimielisyyteen jatkovuoden ehdoista.

Katso tästä SAK:n tausta-aineisto yhteiskuntasopimuksesta:

Faktaa yhteiskuntasopimuksesta