YLITYÖKIELTO RAKENNUSALOILLA VOIMASSA

(Uutista päivitetty 7.3.2018 klo 12.45 )

Rakennusaloilla alkoi torstaina 1.3. maanlaajuinen ylityökielto.

Ylityökiellon aikana kaikilla Rakennusliiton sopimusaloilla tehdään töitä vain maanantaista perjantaihin klo 07.00 – 16.00. Myös rakennustyömaiden torninosturinkuljettajat työskentelevät klo 7.00-16.00.

Kuten ennenkin, jotkut työnantajat painostavat työntekijöitä jatkamaan päivystyksiä tai varallaoloa.
-Ylityökielto on laillinen toimi, jonka sisällöstä, rajauksista ja tulkinnoista päättää kiellon julistanut Rakennusliitto, korostaa neuvottelupäällikkö ja talotekniikka-alan neuvottelujen vetäjä Kimmo Palonen.

Palonen ihmettelee työnantajien asennetta ylityökieltoa kohtaan, koska muuten työnantajilla ei tunnu olevan mitään kiirettä. Seuraavat talotekniikka-alan neuvottelutkin on sovittu vasta kuukauden päähän. Talonrakennusalan neuvottelutkin ovat vasta kolmen viikon päästä.

Ylityökiellon myötä päättyivät myös kaikki päivystykset, jotka tapahtuvat maanantai – perjantai kello 07.00 – 16.00 ulkopuolella.

-Hätätyötä tehdään, mutta mahdollista hätätyötä varten ei kenenkään tarvitse päivystää, sanoo Palonen.

Jos jokin yritys tästä huolimatta rikkoo laillisesti toimeenpannun ylityökiellon rajauksia, ryhtyy Rakennusliitto järeämpiin toimiin tällaisia yrityksiä kohtaan. Tämä voi tarkoittaa töiden seisauttamista osittain tai kokonaan.

Ylityökielto rakennusaloilla voi kestää jopa muutamia viikkoja, sillä rakennusalojen työehtosopimusneuvottelut eivät ole edenneet.
-Me yritämme saada neuvotteluihin vauhtia ensin ylityökiellolla. On tärkeää, että ylityökielto saadaan pitäväksi heti alusta lähtien. Jos ylityökielto ei tehoa, annamme lakkoilmoituksia, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Rakennusaloilla voidaan jatkaa vain sellaisia poikkeavia työaikamuotoja, jotka ovat olleet voimassa ennen 1.2.2018. Tämän ajankohdan jälkeen alkaneita vuorotöitä tai muita poikkeavia työaikamuotoja ei voi enää jatkaa tai uusia aloittaa.

Kaikki päivystykset, jotka tapahtuvat maanantai – perjantai kello 07.00 – 16.00 ulkopuolella, päättyvät. Hätätyötä tehdään, mutta mahdollista hätätyötä varten ei kenenkään tarvitse päivystää.

Poikkeuslupia ylityökieltoon voivat yritykset hakea liiton keskustoimistosta ja hakemukset osoitetaan järjestöpäällikkö Jukka Asikaiselle (jukka.asikainen@rakennusliitto.fi). Poikkeuksia myönnetään vain silloin, jos ylityökiellosta aiheutuu hengen tai terveyden vaaraa tai ennalta arvaamattomia huomattavia aineellisia vahinkoja.

Päivitäthän jäsen- ja tilitietosi eAsiointiin

Rakennusliitto  kehottaa kaikkia jäseniä tarkistamaan ja päivittämään jäsen- ja tilitiedot sähköisessä jäsenpalvelussa eli eAsioinnissa.

Mahdollisessa työtaistelutilanteessa jäsenen lakkoavustus maksetaan suoraan jäsenen pankkitilille. Maksatusta voi nopeuttaa ilmoittamalla tilinnumeron etukäteen eAsioinnin ”omat tiedot”-kentässä.

Avustusta maksetaan niille rakentajille, joiden jäsenyys on ollut voimassa ja kunnossa 1.4.2018 mennessä.

Rakennusliiton ammattiostojen ja aluejärjestöjen järjestämiä TES-infotilaisuuksia