Työmailla tehtaillaan tiuhaan tapaturmia-Rakennusliitto varoittaa kiireestä

Työmailla tehtaillaan nyt talojen lisäksi myös työtapaturmia tiuhaan tahtiin. -Kiire ja suunnittelemattomuus näkyvät nyt rakentamisessa, sanoo Rakennusliiton työsuojelusihteeri Tapio Jääskeläinen.

Rakennustyömailla on tapahtunut lyhyen ajan sisällä useita työtapaturmia, joissa työntekijät ovat loukkaantuneet pahasti:
* Tampereella putosi katolla ollut rakentaja luukusta ja loukkaantui vakavasti.
*  Kuopiossa rakennustyömaalla kuormaa purkanut kuljettaja jäi elementin alle puristuksiin.
* Vihdissä sattui turma, jossa loukkaantui mies siltatyömaalla, kun Porin suunnasta tullut rekka osui nostimeen
* Hämeen Tammelasta hautautui nuori mies maavallin alle viemärityömaalla.

Työsuojelusihteeri Tapio Jääskeläinen korostaa, että työsuojelusta pitäisi huolehtia ensimmäisenä vaikka rakentamisvauhti on nyt kova. -Työmaille tulee uutta porukkaa, joiden perehdyttäminen on erittäin tärkeää.
-Työsuojelu on joukkuepeliä, joten ensin pitäisi aina suunnitella turvalliset tavat ja ennakoida vaaranpaikat. Samoin työmaat pitäisi suunnitella niin, että esimerkiksi jalankulku ja työmaan tavarankulku on erotettu.
Jääskeläinen korostaa, että valppauden ja tarkkuuden merkitys korostuu erityisesti näin syksyllä, kun pimeä alkaa painaa päälle.
-Kunnollista työmaavalaistusta ei voi liikaa korostaa.
Jääskeläisen mukaan kunnollinen työsuojelu maksaa aina itsensä takaisin. -Perimmäinen tavoite on tietysti, että rakentaja voi lähteä kotiinsa terveenä. Mutta sen lisäksi firma säästää siinä, ettei tule tapaturmia tai jopa kuolemantapauksia.