SAK ei hyväksy työttömille kaavailtua kaksoisgiljotiinia

26910817693_543054bb7f_z

Työttömien kyykyttämiseksi kaavailtu uusi valvontamalli ns. kaksoisgiljotiini ei saa SAK:n hyväksyntää. SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta arvioi myös, ettei työllisyystyöryhmän toimeksiannon mukaista 8 000:tta työpaikkaa ole mahdollista luoda valtiovarainministeriön todentamalla tavalla heikentämättä samalla työttömyysturvaa.      SAK:lle työttömyysturvan leikkaaminen ei ole vaihtoehto, Eloranta painottaa.

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta arvioi, että työryhmän nykyiset ehdotukset eivät yksinkertaistaisi työttömyysturvajärjestelmää eivätkä mahdollistaisi nykyistä sujuvampaa liikkumista työttömyyden ja työn välillä.

Työttömien epävarmuus ja heihin kohdistuva hallinnollinen taakkaa kasvaisi entisestään, kun nykyjärjestelmän rinnalle rakennettaisiin toinen valvontahimmeli, eräänlainen kaksoisgiljotiini.

Valmistelussa olevassa mallissa aktiivisuutta arvioisi ja omavastuupäivistä päättäisi työttömyyskassa tai Kela. Kolme kuukauden välein tehtävät seurantahaastattelut puolestaan hoitaisi TE-toimisto.

Miten varmistetaan, että työtön tietää, missä ja kenen ohjeiden mukaan toimia? Nykyjärjestelmäkin on monimutkainen ja karenssien pelko estää ottamasta vastaan lyhytkestoista työtä, Eloranta ihmettelee.

Jos työtön ei onnistuisi hankkimaan kolmessa kuukaudessa 18:aa työtuntia tai viittä päivää aktiivitoimessa, kolmen seuraavan kuukauden aikana hänelle kertyisi kunakin kuukautena yksi omavastuupäivä. Työttömyysturvaa päivä vähentäisi kuukaudessa vajaat viisi prosenttia.

SAK:n puheenjohtaja muistuttaa, että osana kilpailukykysopimusta hallitus luopui hallitusohjelmaan kirjatusta ansiosidonnaisen työttömyysturvan 120 miljoonan euron lisäleikkauksesta.

Suomen suurimassa palkansaajajärjestössä ollaankin huolestuneita, että leikkausten vastapainoksi työttömille ei ole tulossa riittävästi työllistymistä edistäviä palveluja hallituksen jo aiemmin päättämän palkkatuen lisäksi.

Kaikille tarvitseville ei pystytä tarjoamaan tukea työllistymiseen. Ollaan jo perustuslaillisen ongelman äärellä, Eloranta arvioi.

SAK on toistuvasti painottanut, ettei järjestö ole työryhmässä heikentämässä työttömien toimeentuloa, vaan nopeuttamassa työllistymistä. Byrokratialoukkujen purkamiseksi SAK on esittänyt keinoja karenssijärjestelmän uudistamiseksi ja työttömänä opiskelun helpottamiseksi.