Kesäduunari-info sai tosielämän puheluja

Palkansaajakeskusjärjestöjen yhteisen Kesäduunari-infoon tulleet soitot ovat olleet todellisissa vaikeuksissa olevilta ja apua tarvitsevilta. Turhanvalittelijat eivät linjoja kuormita. Puhelunpalvelussa työskentelevä neuvoja Sini Tervo epäilee nuorten sietävän liikaa ongelmia pelätessään kesätyönsä menettämistä.
 Miltei jokainen SAK:n, Akavan ja STTK:n palveluun soittanut nuori tai hänen vanhempansa on todennut, etteivät he halua vaivata liikaa ongelmalla työpaikkaa.
 Nuoret ovat hyvin kiitollisia, jos he ovat onnistuneet ylipäätään saamaan kesätyötä. Siksi he yrittävät yleensä sietää jonkin aikaa ongelmaa ennen kuin pyytävät apua keneltäkään. Kukaan neuvoa kysyneistä ei ole ollut kuitenkaan mikään turhanvalittelija, Kesäduunari-infon neuvoja Tervo huomauttaa.
 Kesäduunari-infoon on tullut tänä kesänä yhteydenottoja jonkin verran enemmän kuin mitä tuli viime kesänä.
 Useimmat kysymyksistä ovat liittyneet palkkaan, palkkasaataviin, työaikaan, työoloihin ja taukoihin.
 Onneksi palvelussamme tulee esille vain se ikävin jäävuoren huippu. Valtaosa työpaikoista ottaa kesätyöntekijät hyvin vastaan, Tervo painottaa.
 Hän arvioi puheluiden perusteella, että moni kesätyöntekijä jatkaa samassa työpaikassa syksyllä.
 Kesäduunarineuvoja kehottaa tekemään uudesta työstä aina kirjallisen työsopimuksen, vaikka työnantaja pysyy samana.
 –Tarkista sopimuksesta työtunnit ja huolehdi, että palkkasi menee oikein. Kesän aikana kertyneet työkuukaudet saattavat vaikuttaa palkkaasi. Myös määräaikaisuuden perusteet on hyvä tarkistaa. Kesällä syyksi kelpaa kausiluonteisuus, mutta syksyllä vastaavaa syytä ei löydy välttämättä yhtä helposti.
 Kesäduunari-info on auki vielä tämän viikon ja päivystää perjantaihin 2. syyskuuta saakka. Sen jälkeen työsuhteisiin liittyvissä kysymyksissä auttavat ammattiliitot.
 Kysymyksiin vastataan maanantaista perjantaihin kello 9–15. Neuvoja voi kysellä numerosta 0800 179 279. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja palveluun voi soittaa myös nimettömänä.

Osoitteeseen www.kesaduunari.fi on koottu kesätyöntekijöille tärkeää työelämätietoa. Sivujen kautta on mahdollista lähettää kysymys kesäduunarineuvojalle.