Rakennusliitto saartoi Clarion –hotellin työmaalla toimivia yrityksiä

Rakennusliitto saartoi maanantaista lähtien kolme Helsingissä olevan Clarion –hotellin työmaalla toimivaa yritystä. Clarion Hotel Helsinki on 16 –kerroksinen Helsingin Jätkäsaaren uusi maamerkki, jonka omistaa norjalainen suursijoittaja Arthur Buchardt.

Clarionin työmaalla on tavattu mm. ilman työlupaa ja työskentelyoikeuksia työskenteleviä Euroopan alueelta ja kolmansista maista tulevia työntekijöitä. Tästä on tehty tutkintapyyntö Helsingin poliisilaitokselle ja Uudenmaan aluehallintovirastolle.

Projektinjohtourakoitsijana työmaalla toimii Hent Ab. Kohteessa toimii talotekniikka-alan LVI urakoitsijana Remoluft Suomi Oy, jonka kolmen aliurakoitsijan työsuhteissa on epäselvyyksiä.

Työmaalla on neuvoteltu pitkään palkka- ja työehdoissa ilmenneistä laiminlyönneistä ja epäselvyyksistä. Neuvottelut eivät kuitenkaan ole johtaneet tulokseen.

Rakennusliitto saartoi maanantaiaamusta lähtien aliurakoitsijana toimivat yritykset KVD Systems Oü, SDD Company Oy ja Treeplex Oy.