Harjuniemi kiitti hallitusta infrapäätöksistä

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi antaa kiitosta hallitukselle sen tekemistä infrarakentamista lisäävistä päätöksistä. Harjuniemi puhui tänään Helsingissä alkaneessa Rakennusliiton valtuuston kokouksessa.Harjuniemi - RLn valtuusto 20.5.2016

”Pääministeri Juha Sipilää lainatakseni ”tulppa lähti paatista” hallituksen tekemillä raide- ja liikenneverkon kehyspäätöksillä. Hallitus osallistuu Raidejokerin rahoitukseen, Tampereen raitiotiehankkeen toteuttamiseen ja Espoosta Lohjan kautta Saloon ja sieltä nykyistä reittiä Turkuun kulkevaan ratahankkeeseen. Ratarahaa löytyi myös Kaakkois-Suomeen ja tierahaa esimerkiksi Etelä-Savoon, Lahden seudulle sekä Oulun ja Kemin suunnalle. Puuttumaan jäi oikeastaan vain Tampereen ja Helsingin välinen kolmas raide”, sanoi Harjuniemi.

On arvioitu, että pelkästään Raidejokeri eli Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välinen rata vauhdittaa asuntojen rakentamista yli 30 000 ihmiselle vuoteen 2035 mennessä.

Harjuniemen mukaan hallituksen tukemat hankkeet ovat merkityksellisiä käytännön elvytystöitä.

”Ne eivät ole näpertelyä pienillä työllistämisjipoilla tai tempuilla. Ne luovat tähän maahan paljon rakentamista, kasvua ja verotuloja. Samalla ne helpottavat ihmisten liikkumista, asumista ja arkielämää. Ne luovat merkittävästi mahdollisuuksia uudelle liiketoiminnalle ja yrittämiselle. Kerta kaikkiaan mainioita päätöksiä, joiden hyvät seuraukset kantavat vuosikymmeniä.”