Uuden keskusjärjestön rakentaminen loppusuoralla

Palkansaajapuolen uusi keskusjärjestö on rakentunut aikataulun mukaan. Eräs ratkaisuvaihe on ensi maanantaina, kun liittojen edustajat käsittelevät työryhmien esitykset hallintomallista ja muista keskeisistä asioista.

Maanantain kokous ei tee vielä päätöksiä, mutta nyt alkaa olla ensimmäistä kertaa näkyvissä uuden keskusjärjestön hahmo ja organisaatio. Keskustelun jälkeen siirrytään viimeiseen viilausvaiheeseen ennen liittojen suurkokousta, joka pidetään 2. maaliskuun 2016.

Tässä maaliskuun kokouksessa on tarkoitus niitata kasaan uusi keskusjärjestö. Monet liitot tehnevät jo maaliskuussa päätöksiä liittymisestä tai ulkona pysymisestä. Liitoilla on harkinta-aikaa heinäkuun alkuun asti, sillä aiesopimus allekirjoitetaan 2. heinäkuuta 2016.

Uuden keskusjärjestön on määrä aloittaa toimintansa 1.1.2017. Selvityshankkeessa on nyt mukana 49 ammattiliittoa. Myös Rakennusliitto on edelleen rakentamassa uutta keskusjärjestöä.