Rakentajat pettyivät kesän työllisyystilanteeseen

Rakennusalan työttömyys ei sulanut odotetulla tavalla kesällä. Alalla on kyllä orastavia vilkastumisen merkkejä, mutta ne eivät muuttuneet vielä työtilaisuuksiksi.

Rakennusalan työttömyyskassan jäsenistä sai heinäkuussa ansiosidonnaista päivärahaa 13,7 %. Tämä on 0,8 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuoden 2014 heinäkuussa.

Kesäkuusta rakennusalan työttömyys väheni kuitenkin 2,8 prosenttia.

Alle 10 prosentin työttömyyteen päästiin vain Uudellamaalla, jossa oli työttömiä 9,8 % eli 1158 henkeä. Valopilkkuna näkyy vain Turun alue, jossa työttömyys laski viimevuotisesta 1,6 prosenttiyksikköä 10,5 prosenttiin. Kovin työttömyysalue oli edelleen Kainuu, jonka rakentajista oli kesällä parhaaseen rakentamisaikaan neljäsosa (24,6 %) vailla työtä.

-Kyllä nämä luvut ovat selvä pettymys, sillä nyt kuitenkin paras rakentamisaika menossa. Jostain syystä vireillä olevat hankkeet eivät näytä työllistävät kotimaan ammattilaisia, sanoo Rakennusalan työttömyyskassan ja Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

-Samaan aikaan jotkut rakennusfirmat puhuvat nyt, ettei työmaille saa rekrytoitua työvoimaa. Onko niin, että työt ajautuvat nyt yhä enemmän hämärille halpafirmoille?

-Rekrytointipulmia valittaville voi muistuttaa, että ammattikoulutuksen saaneista nuorista rakentajista on kesällä työttömänä ainakin puolet. Nyt kannattaisi palkata heitä töihin, sillä heistä tulee erinomaisia ammattilaisia kunnon työkokemuksen avulla.