Hiljaisella hetkellä kunnioitetaan tapaturmaisesti menehtyneiden muistoa

Vuonna 2014 menehtyi 7 rakentajaa työnsä ääreen. Myös kuluvana vuonna on kuultu suru-uutisia työmailta. Rakennusalan työmaat ja työpaikat hiljentyvät tiistaina 28. huhtikuuta itse määrittelemMuistokukatäksi ajaksi klo 12 alkaen. Hiljainen hetki muistuttaa siitä, että yhdenkin työkaverin menettäminen on liikaa. Liian moni myös vammautuu työssään. Suru-uutiset vähenevät vasta, kun työmaat saadaan tapaturmattomiksi.

– Tänä vuonna Hiljainen hetki järjestetään Suomen työmailla samana päivänä kuin kansainvälinen työntekijöiden muistopäivä, Worker’s Memorial Day, kertoo Rakennusliiton työsuojelusihteeri Tapio Jääskeläinen.

Hiljaisen hetken järjestelyjen takana on Rakennusliiton lisäksi Ammattiliitto PRO ja rakennusalan työnantajia edustava Rakennusteollisuus RT. Järjestöissä uskotaan, että työsuojeluyhteistoiminnalla voidaan vähentää työtapaturmia, kuolemantapauksia ja ammattitauteja.

Työturvallisuuden tasoa on mahdollista nostaa. Määrätietoisella työsuojelun yhteistoiminnalla voidaan saavuttaa tapaturmattomat työmaat.

Tapio Jääskeläisen mukaan yksi esimerkki mallikkaasta yhteistoiminnasta on ensi toukokuussa järjestettävä Rakennusteollisuuden turvallisuusviikko.
– Viikon teeman mukaisesti tuolloin lyödään viisaat kypärät yhteen. Se tarkoittaa, että työturvallisuuteen kiinnitetään erityinen huomio yhteisten tapahtumien ja teemapäivien kautta. Luvassa on muun muassa Monttumaanantai, Tuotetiistai ja Telinetorstai.

Hiljaisen hetken lennäkit

Lennäkkejä saa jakaa ja tulostaa esim. työmaiden ilmoitustauluille.

Hiljainen hetki 28.4.2015 (suomenkielinen)

Tyst stund 28.4.2015 (ruotsinkielinen)

A MOMENT’S SILENCE 28.4.2015 (englanninkielinen)

VAIKNE HETK 28.4.2015 (vironkielinen)

CHWILA CISZY 28.4.2015 (puolankielinen)

МИНУТА МОЛЧАНИЯ 28.4.2015 (venäjänkielinen)

Työperäinen syöpä tappaa joka minuutti

Tiistaina 28. huhtikuuta vietetään myös kansainvälistä työturvallisuuspäivää. Kansainvälinen ay-liike haluaa teemapäivänä kiinnittää huomiota työperäisen syövän ennaltaehkäisyyn.