Suuret rakentajat ennakoivat vilkkaita aikoja

Asuntorakentamisen näkymät alkavat pitkän alakulon jälkeen kirkastua. Ainakin, jos uskoo Kauppalehden haastattelemia suurten rakennusyhtiöiden johtajia.

Kauppalehti kysyi YIT:n, Lemminkäisen, SRV:n, Skanskan ja NCC:n näkemyksiä asuntoaloitusten suunnasta. Vastaukset antoivat lupauksia paremmasta.

Myös Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi kertoo samassa lehdessä, että ilmassa on ”oireita siitä, että potilas olisi heräämässä henkiin”.

SRV:n uusi toimitusjohtaja Juha Pekka Ojala kertoo, että tämä on ”suurten aloitusten vuosi”. Espoon Niittykummussa SRV käynnistelee suurta kohdetta. SRV:n, Varman ja Saton yhteishankkeen ensimmäinen vaihe on aloitettu, ja lopulta Niittykummun metroaseman päälle syntyy 400 asuntoa. Myös SRV:n, Ilmarisen ja Saton yhteishanke Espoon Perkkaalla edistyy, ja sen rakentaminen voi alkaa jo tämän vuoden puolella. Sen laajuus on noin 100 000 kerrosneliötä.

SRV kehittää Espoon Keilaniemeen neljän pyöreän asuintornitalon projektia, jonka laajuus on kaikkiaan 72 000 kerrosneliötä. Ojala uskoo, että tornitalojen rakentaminen voi käynnistyä vuonna 2016. Oma lukunsa on Helsingin Kalasataman tornitaloalue Redi, sillä sielläkin metron kylkeen nousee vielä yhteensä 1 200 asuntoa.

Skanskan toimialajohtaja Jukka Hörkkö kertoo Kauppalehdessä, että vuokrakäyttöön sijoittajille ja rahastoille aloitetaan kohteita yhä runsaammin. ”Rakenteilla on hieman enemmän kuin edellisenä vuonna. Kasvukeskuksissa liikevaihdon lievä nousu on mahdollista, mutta aloituspäätöksiä tehdään yhä varovasti”, Hörkkö sanoo.

NCC Asumisen Suomen ja Venäjän maajohtaja Juuso Hietanen puolestaan sanoo, että alkuvuonna asuntoja on myyty enemmän sekä kuluttajille että sijoittajille.

”Toteutuneiden kauppojen määrä on 25 prosenttia suurempi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Lisäksi meillä on useassa uudessa kohteessa todella hyvä myynti- ja varaustilanne.”

Sijoittajakysynnästä hyötyvä YIT kertoi maaliskuussa, että se rakentaa LähiTapiolan rahastolle asuntoja yli 100 miljoonan euron arvosta. Pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun rakentuu yli 550 vapaarahoitteista vuokra-asuntoa.

Matti Harjuniemen mukaan vilkastumisen merkkejä on nyt näkyvissä lähinnä Tampereella, Turussa ja pääkaupunkiseudulla. Hänen mukaansa vuoteen 2030 mennessä olisi rakennettava vähintään 500 000 uutta asuntoa. ”Tämä sadan miljardin euron urakka olisi parasta aloittaa kiireen vilkkaa.”