Rakentajat moittivat työvoimatoimistojen palvelua

Rakentajat ovat edelleen tyytymättömiä työvoimatoimistojen huonoihin palveluihin. Työ- ja elinkeinotoimistojen uudistuksen piti parantaa palvelua, mutta toisin on käynyt.

Rakennusliitto ilmaisi jo pari vuotta sitten  huolensa monien työvoimatoimistojen sulkemisesta. Näyttää siltä, että huoli oli aiheellinen, mutta korjausliikkeitä ei ole tehty. Kasvu- ja maakuntakeskuksissa asia ei ole välttä­mättä ongelmallinen, mutta harvaan asutuilla alueilla uudistus tarkoittaa palvelulinjojen (työnvälitys- ja yrityspalvelut, osaamisen kehittämispalvelut ja tuetun työllistämisen palvelut) asiakkaiden tilanteen heikkenemistä.

Työttömät rakentajat kokevat, että työvoimatoimistojen toiminnan heikentymisestä kärsivät etenkin heikoimmin työllistyvät tai pitkäaikaistyöttömät. Toimistojen palveluja on suunnattu yhä enemmän tietoverkkoja käyttäville pitkälle koulutetuille asiantuntijoille. Samalla edellytetään, että jokaisella työttömällä on käytössään nettiyhteydellä varustettu tietokone ja pankkitunnukset.

Rakentajien mielestä työvoimatoimistojen hätäinen uudistus kovan työttömyyden oloissa oli todella huonosti harkittu ja toteutettu. Yhtenä esimerkkinä rakentajat mainitsevat sen, että puhelinasioinnin tulisi olla ehdottomasti maksutonta. –Työttömien rahat kuluvat kyllä elämisen perusasioihin, toteavat rakentajat.

Työvoimatoimistoissa on yhä vähemmän asiakaspalvelussa olevia työntekijöitä vaikka avun tarve on lisääntynyt työttömyyden ja etenkin pitkäaikaistyöttömyyden takia. Rakentajat kokevat, että tämä voi pidentää entisestään työttömyysjaksoja tai jopa tiputtaa työttömiä turvan ulkopuolelle.