Helsingin hovioikeus: Siikarannan opettajan irtisanominen ei ollut laiton

Rakennusliitto on ollut vastaajana oikeudenkäynnissä, jossa Siikarannan entinen opettaja vaatii liitolta vahingonkorvausta laittoman lopputilin perusteella. Metsäalan ammattitutkinnon opettajan työsuhde päätettiin töiden loppumisen perusteella. Opettaja katsoi, että hänelle olisi pitänyt tarjota opistosta muita töitä.

Käräjäoikeus tuomitsi liiton vahingonkorvaukseen, mutta hovioikeus piti lopputiliä perusteltuna ja poisti liiton vahingonkorvausvelvollisuuden. Sen sijaan sekä käräjäoikeus että hovioikeus katsoivat Siikaranta opiston olleen siinä määrin osa Rakennusliittoa, että ennen irtisanomista olisi pitänyt käydä normaalit yhteistoimintaneuvottelut, vaikka opiston oma työntekijämäärä ei tähän velvoittanut.

Siikarannassa vuosikymmeniä noudatettu käytäntö todettiin lain vastaiseksi ja Rakennusliitto joutuu maksamaan opettajalle 10 000 euron hyvityksen yhteistoimintalain rikkomisesta. Opettaja kuitenkin hävisi valtaosan vaateistaan ja joutuu puolestaan korvaamaan liiton oikeudenkäyntikuluja. Pitkän väännön jälkeen Rakennusliitto jää vajaat neljä tonnia maksun puolelle.

Molemmille osapuolille ikävä oikeudenkäynti saattaa jatkua, sillä hovioikeuden tuomioon on mahdollista hakea muutosta korkeimmalta oikeudelta. Liitolla ei muutoksenhakuun ole tarvetta, koska tuomiolla ei jatkossa ole merkitystä. Siikaranta opisto yhdistettiin pari vuotta sitten osaksi SAK:n Kiljavan opistoa ja kaikki Siikaranta opiston työntekijät saivat mahdollisuuden siirtyä ns. vanhoina työntekijöinä uuden työnantajan palvelukseen.

Kyösti Suokas