Harjuniemi pitää uutta keskusjärjestöä välttämättömänä

Rakentajanaisia 1930 -luvulla
Matti Harjuniemi korosti  Varkauden osaston 90 -vuotisjuhlassa, että marraskuussa 1930 perustetun uuden Rakennustyöväen liiton ajatuksen on ollut koko ajan paikallisen edunvalvonnan ja työpaikkojen toiminnan ensisijaisuus suhteessa liittokonttoriin. Kuvassa 1930 -luvun alun rakentajanaisia.

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi pitää uuden ammatillisen keskusjärjestön perustamista suorastaan ”välttämättömänä”. Harjuniemi puhui lauantaina Varkaudessa.

Harjuniemi perusteli asiaa sillä, että ammattiyhdistysliikkeen tulee vastata ajan haasteeseen muuttamalla omaa rakennettaan ja toimintatapojaan.

-Työntekijöiden, toimihenkilöiden tai ylempien toimihenkilöiden liitoilla on tässä nyt yhteinen etu saavutettavana.

Harjuniemen mukaan joidenkin mielestä palkansaajaliike tuntuu olevan nykyisten talousongelmiemme syy.

-Työmarkkinoillekin vaaditaan rakenneuudistuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa työehtosopimusten sitovuuden heikentämistä ja myös työtaisteluoikeuden rajaamista. Silloin tyhjenee ammattiyhdistysliikkeen työkalupakki, jonka turvin demokraattinen sopimusyhteiskunta on rakennettu.

Harjuniemen mukaan palkansaajaliikkeen hermon on syytä pitää.

– Työehtosopimusten yleissitovuudesta pidetään kiinni. Se takaa yrityksille ja niiden työntekijöille edes jonkinlaisen mahdollisuuden tehdä laillista liiketoimintaa ja työtä. Kannattaa pohtia asiaa niinkin, että työelämän pelisääntöjen häivyttäminen suuntaa myös johtajien työtä kohtalokkaalla tavalla edistäen korruptiota, harmaata taloutta ja rikollisuutta.