Kymmenet tuhannet rakentajat poistuivat työpaikoiltaan

poistuminen
Rakentajat jättivät työnsä saadakseen inhimillisen eläkeratkaisun.

Kymmenet tuhannet rakentajat osallistuivat perjantaina valtakunnalliseen työtaisteluun kunnollisen eläkeratkaisun puolesta. Suomen rakennustyömaat ja tuotantolaitokset hiljenivät lähes täydellisesti rakentajien jättäessä klo 14.00 työpaikkansa.

Pekka Mikalunas
Mittakirvesmies Pekka Mikalunas
Jari Haatanen
Työsuojeluvaltuutettu Jari Haatanen
Sami Lindroos
Nosturinkuljettaja Sami Lindroos

Rakennusliiton julistamaan kahden tunnin työtaisteluun ottivat osaa niin järjestäytyneet kuin järjestäytymättömätkin rakentajat. Samoin mukana oli myös muiden liittojen kuin Rakennusliiton jäseniä.

-En usko, että jaksan rakennustöissä edes 63 -vuotiaaksi, kuvasi mittakirvesmies Pekka Mikalunnas,46, Vantaan Kivistön asuntomessualueella tilannetta. Hän on nuoresta iästään huolimatta käynyt lävitse jo kuntoutuksia, kun kroppa reistailee.

Rakentajien kahden tunnin työnseisauksesta meni erittäin hyvin tieto perille ja mukaan lähdettiin mielellään.

-Kyllä porukka ymmärtää hyvin, miksi tällaista mielenilmaisua tarvitaan, sanoo työsuojeluvaltuutettu Jari Haatanen YIT:n työmaalta Vantaan Tikkurilasta.

-Meillä on 10 hengen työporukassa nyt vain yksi yli 60 -vuotias kaveri.

Tikkurilassa lähdettiin pois töistä lähes 100 -prosenttisesti.

Nosturinkopista laskeutui alas myös kuljettaja Sami Lindroos.

-Nostot loppuivat tältä päivältä. Jos alas jäi joku, niin saa tulla muuten toimeen.

Rakennusliitto julisti kahden tunnin yleislakon rakennusaloille kannustaakseen palkansaajapuolen eläkeneuvottelijoita. Rakentajien mielestä vanhuuseläkkeen alaikärajaa ei saa nostaa 63 vuodesta ja eläkeputkea ei ole varaa katkaista.

Rakennusliitto ja sen jäsenet ovat todenneet painokkaasti, ettei raskaissa töissä hyvin harvat jaksavat yli 63 -vuotiaaksi. Rakentajista tähän pääsee vain noin 20 prosenttia.

Parhaillaan menossa olevissa eläkeneuvotteluissa ratkaistaan suomalaisten palkansaajien eläkeikä vuosiksi. Uudistuksen on määrä tulla voimaan vuoden 2017 alusta.

Teksti: Heikki Korhonen

Kuvat : Jukka Nissinen