Nuorta voimaa liiton kaartiin

Rakennusliitto sai vuoden alussa kolme uutta nuorta työntekijää.  He jatkavat jo tutuksi tullutta ja onnistunutta nuorisoprojektia. Nuorisotyötä tekevät kouluissa ja työmailla  seuraavan kahden vuoden ajan kirvesmies Sini Partinen, 24, Hämeenlinnasta; maalari Ida Kuikka, 23, Jyväskylästä ja kirvesmies Niko Seppänen, 23, Kemistä.

Heistä Sini vastaa vuoden alusta lähtien Etelä-Suomen kouluista ja nuorisotoiminnan vetämisestä. Ida puolestaan on vastuussa keskeisestä Suomesta ja Niko maan pohjoisosasta.

nuoriso
Ida Kuikka, Niko Seppänen ja Sini Partinen aloittivat Rakennusliiton uusina nuorisotyöntekijöinä.

Rakennusliitto aloitti vahvan nuorisoprojektin vuoden 2007 alusta. Sen mukaisesti nuorisoprojektin työntekijät kiertävät omalla alueellaan ammattioppilaitoksia ja työmaita, osallistuvat liiton nuorisotoiminnan järjestämiseen sekä esiintyvät messuilla, tapahtumissa ja mediassa.

Liiton nuorisoprojekti on kantanut kuuden vuoden aikana kaunista hedelmää, sillä tänä vuonnakin ammattioppilaitoksista rakennusalalle valmistuneista nuorista oli Rakennusliiton jäseniä yli 90 prosenttia.  Kaiken kaikkiaan se merkitsee myös sitä, että noin puolet liiton työssä käyvistä jäsenistä on nyt alle 35 -vuotiaita. Puheet ukkoutumisesta saa siis jättää omaan arvoonsa.

Opiskelijoista vajaa puolet töihin rakennusalalle

Rakennusliitto teki viime kesänä haastattelututkimuksen kaikkien yli 3 000 valmistuneen nuoren keskuudessa. Heistä työllistyi 45 prosenttia rakennusalalle.

Huonoiten omalle alalleen ovat työllistyneet maalariksi (29 %) tai sisustajaksi (24 %) valmistuneet. Parhaiten olivat työllistyneet maanrakentajat, joista 57 % teki työtä omalla alallaan.

Talonrakentajista työllistyi 49 prosenttia ja talotekniikka alan valmistuneista 45 prosenttia.

Kokonaan työttömänä rakennusalalle valmistuneista nuorista oli kesän aikana 22 prosenttia. Kokonaan toiselle alalle työllistyneitä oli kahdeksan prosenttia ja opintojaan jatkavia kymmenen prosenttia nuorista. Sen lisäksi seitsemän prosenttia nuorista lähti armeijaan ja kahdeksan prosenttia keskeytti opintonsa.

Rakennusliiton lähettämän kyselyn saivat kaikki 3 353 rakennusalojen kolmannen vuoden opiskelijaa. Heistä 1 690 haastateltiin kyselyn jälkeen myös puhelimitse.