Nuoret rakentajat haluavat aiemmin työelämään

Yli 80 prosenttia rakennusalalle tänä vuonna valmistuneista nuorista lyhentäisi koulun penkillä istumisen kahteen vuoteen. Kolmas vuosi voisi heidän mukaansa olla työmailla tapahtuvaa palkallista työssä oppimista.

Rakennusliiton tekemässä laajassa tutkimuksessa eri ammattialojen nuorten keskuudessa ei löytynyt asiasta mainittavia eroja. Rakennusliitto kysyi asiaa kaikilta alalle tänä vuonna valmistuneilta nuorilta.

Rakennusalalle valmistuneet arvostavat tutkimuksen mukaan erittäin paljon oman ammattiliiton jäsenyyttä. Valmistuneista nuorista 91 % jäi liiton jäseneksi myös valmistumisen jälkeen.

Rakennusalan nuorten keskituntiansio oli rakennustöissä keskimäärin 11 euroa tunnissa. Juuri valmistuneiden miesten keskituntiansio oli nimittäin 11,10 euroa ja naisten 10,80 euroa.

Kysely valmistuneille